Automobilky čelí další pohromě: „Hořčíkovému hladomoru“

Automobilky čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku.
Automobilové bloky motorů – také k jejich výrobě se používá hořčík. Foto: CSIRO, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35482531

Hořčík je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu, od volantu, přes nádrž na pohonné hmoty až po motor.

Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny právě proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.

Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný „čipový hladomor“, nyní se tedy postupně přidává také „hořčíkový hladomor“. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce.

V Česku by tak mohl společně s „čipovým hladomorem“ připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu, než zcela nová auta – jež ovšem nebudou k mání.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena