Automobilový průmysl přepisuje výhled české ekonomiky

Podle nejnovějších výsledků se automobilový trh v zemích EU v prvních dvou měsících roku – a tedy před rozvinutím koronavirové nákazy – meziročně propadl o 7,4 %. Poptávka na pěti největších národních trzích v rámci EU stejně jako na britském klesá, a tak zvýšený zájem o nové vozy na několika málo nejmenších tento trend nemohlo nijak citelně ovlivnit.
Automobilový průmysl přepisuje výhled české ekonomiky. Foto: Depositphotos.com

Nejvíce tento útlum zatím pocítily francouzské a italské automobilky, nicméně je jen otázkou krátkého času, kdy pokles zájmu zaznamenají asi všichni. Poté, co někteří výrobci začali mít problém s dodávkami komponent z Číny, se tak rýsuje problém úplně jiný a mnohem zásadnější.

Už před koronavirem bylo zřejmé, že rok 2020 bude pro evropský automobilový průmysl těžký. Musel se vyrovnávat s poklesem poptávky na domácích trzích, stejně jako těch mimoevropských, na které směřuje třetinu své produkce. Vedle toho stál před úkolem výrazně srazit emise nových vozů, aby se vyhnul citelným pokutám, a tím pádem i přimět spotřebitele, aby konečně začali nakupovat například elektromobily.

Nyní jej spíš čeká to, že spotřebitelé nějaký čas zřejmě nebudou kupovat téměř nic. A pravděpodobně ani firmy, které budou řešit úplně jiné problémy, než je obnova vozového parku. Jak dlouho toto období bude trvat, zatím není možné říci, nicméně zkušenost z Číny naznačuje, že krátkodobý propad poptávky může být velmi citelný.

Automobilový průmysl tak „přepisuje“ i výhled české ekonomiky. Oznámené přerušení výroby v největší tuzemské automobilce na dva až tři týdny spolu se zastavením produkce v TPCA, která navíc ohlásila i následnou odstávku až do 17. dubna, se nepochybně silně přepíše do výsledků hrubého domácího produktu (HDP) za první a ještě více za druhý kvartál letošního roku.

Po cestovním ruchu, dopravě a obchodu si tak šířící se nákaza vybírá „daň“ i v největším tuzemském průmyslu. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl vytváří přímo více než pět procent HDP, spolu s navázanými obory zhruba deset procent, bude dopad odstávek na výkon ekonomiky citelný.

Asi nemá smysl v tuto chvíli říkat, že se i kvůli omezení produkce aut ekonomika propadne ve druhém kvartále o dvě, tři, pět či více procent, protože na inventarizaci dopadů koronaviru je vzhledem k přicházejícím zprávám zatím příliš brzy. Vzhledem k charakteru aktuálního šoku je však přece jen velká šance na to, aby se nejen průmysl z této zkušenosti brzy oklepal.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena