Právě při vstupu do letošního období svátků zveřejňují společnosti PayPal a IPSOS poznatky o nákupních zvyklostech Čechů při nakupování v zahraničí. 80 % českých dospělých dotazovaných v průzkumu provedlo ve 12 měsících, na které se průzkum zaměřil, alespoň jeden online nákup. Vánoce jsou při tom příležitostí, která častěji k nákupům ze zahraničí motivuje 59 % Čechů, zároveň ale téměř 3 z 10 Čechů uvádějí, že k tomu, aby nakoupili za hranicemi, zvláštní příležitost nepotřebují.
Nejčastěji online nakupujeme oblečení, avšak nejvíce utrácíme za cestování a dopravu
Češi nakupující online v zahraničí nejčastěji hledají oblečení a módu (65 %), hračky a potřeby pro své koníčky (55 %), šperky a hodinky (54 %), ale i spotřební elektroniku (48 %). Když se ovšem zaměříme na hodnotu nákupů, nejvíce utrácíme za cestování a dopravu (v průměru 8 166 Kč), potraviny, jídlo a nápoje (7 665 Kč), dětské a kojenecké potřeby, vybavení a doplňky (7 609 Kč). Mezi 5 hlavních destinací, kam se Češi při online nákupech vydávají, patří Čína, Spojené státy, Německo, Hongkong a Velká Británie.
Čeho se Češi při online nakupování bojí
Hned 4 z 10 Čechů (41 %), kteří nakupují online, odhadují, že jejich celkové utrácení na internetu dál poroste. Z těchto spotřebitelů pak 80 % přiznává, že u online nákupů oceňují pohodlí, 42 % očekává zlevnění poštovného a 28 % hodlá online utrácet víc díky změně svých příjmů. Pokud jde o domácí nákupy, téměř polovina Čechů (47 %) řeší při svých online nákupech výši nákladů na poštovné a 30 % se obává potíží s případným vracením zboží prodejci.
„Za prvé, nezapomeňte, že předvánoční slevy a výprodeje jsou tím nejlepším časem na nákup designérských kolekcí, protože můžete sehnat třeba nejnovější kabelku Chanel, aniž byste museli utrácet celou vaši výplatu. Nicméně je vždy lepší porovnat ceny na různých webech. To je důvod, proč opravdu oceňuji, když jsou ceny uvedené v místní měně, např. v českých korunách, protože na první pohled vidím, jestli je pro mě dané zboží cenově dostupné. Při online nakupování je pro mě dále podstatné, jakou má online prodejce politiku pro vracení zboží. Pokud si pořizuji boty z amerického e-shopu, nechci ani myslet na to, jak vysoké poštovné bych musela platit při jejich vracení, pokud by mi velikost neseděla,“ říká Giela Abdelwahabová, Consumer Development Manager společnosti PayPal CEE.