
A to za doprovodu hudby filmového skladatele Hanse Zimmera (Muž z oceli, Rivalové, Interstellar), který se též podílel na ladění umělého akustického projevu bavoráku, protože podle nařízení EU musejí všechny elektromobily při jízdě vydávat „varovné“ zvuky.
Kvůli koronaviru bez velkých fanfár končí sportovní elektromobil i8. Vůz, který na trh přišel v roce 2014, když ještě předtím si jako prototyp zahrál ve filmu Mission Impossible 4: Ghost Protocol, se nakonec dočkal 20 000 vyrobených kusů, což ho mezi bateriovými sporťáky řadí na první místo. Uvidíme, zda se dočká nástupce, BMW chce mít v roce 2023 celkem 25 elektromobilů nebo plug-in hybridů.
Světlo a rychlost
Vůz je koncipován jako gran turismo, tedy pohodlný vysokovýkonný sedan pro „velké cestování“.
Šéfdesigner Adrian van Hooydonk a jeho pravá ruka Domagoj Dukec mu dopřáli pouze čtyřmístný interiér bohatě prosvětlený obřím střešním oknem, technické oddělení zase výjimečný dojezd 600 kilometrů dané použitím 550 kilogramů těžké 80kWh baterie.
Maximální rychlost je sice omezena na 200 km/h, na druhou stranu však 530koňové ústrojí eDrive páté generace vymrští vůz na stovku za pouhé čtyři sekundy. Další perlou je zahnutý displej v interiéru, který je společný pro přístroje i navigaci. Otázkou je, jak bude čitelný v kabině zalité sluncem, každopádně BMW tvrdí, že jeho povrch je antireflexní a vůbec nepotřebuje stínění!
Chytré ledvinky i panel přístrojů
Typický znak vozů mnichovské značky je na přídi obrovský a s vyplněným vnitřkem. Plast ovšem skrývá řadu senzorů a dalších technologií, které jsou nutné například pro částečně autonomní jízdu.
Takto pojaté budou všechny přídě akumulátorových bavoráků, nový tedy bude také tzv. světelný podpis, kdy budou zářit i některé linky, spáry, průduchy a podobně. V kabině zase může řidič přepínat mezi režimy Sport, Core a Efficient. Každý z nich určitým způsobem upraví rozsah a podobu informací, které člověku za volantem předává hlavní displej.
Auta i baterie
Výrobu si vezme na starosti továrna v Mnichově, do níž automobilka investovala 200 milionů eur. Nejdříve za zákazníky vyrazí SUV iNext, to bude v polovině příštího roku, na jeho konci pak i4.
Ve městě ale BMW také zřídilo nové pracoviště pro výzkum a vývoj baterií. Jeho cílem je přijít do roku 2025 se zdrojem, který by při stejné váze a velikosti, jako mají ty současné s dojezdem okolo 400-500 km, zajistil akční rádius minimálně 600 kilometrů.
Foto: BMW