Brigáda a dovolená současně. I to Čechům nabízí Chorvatsko

Jak v chorvatských letoviscích přibývá turistů, roste také poptávka po pracovní síle v hotelích, restauracích a dalších službách cestovního ruchu. V hlavní sezoně, která u Jadranu trvá až do září, tam proto vyráží stále více mladých Čechů a Slováků nejen na dovolenou, ale i za možností přivýdělku. Může to být i více než tisíc euro za měsíc.
Brigádníci mohou v Chorvatsku pracovat například jako číšníci v restauracích. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch
Brigádníci mohou v Chorvatsku pracovat například jako číšníci v restauracích. Ilustrační foto: faei.cz/Pavel Baroch

Finanční a ekonomické informace (faei.cz) na tento nový fenomén posledních let upozornila cestovní kancelář Travel Family – dlouhodobý lídr na českém trhu se zájezdy do Chorvatska.

„Chorvatsko jako člen Evropské unie umožňuje Čechům či Slovákům bez problémů a bez zbytečné administrativy nastoupit na brigádu v rozsahu 90 dnů. Podobně jednoduše, jako kdyby šli na brigádu doma,“ řekla Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family.

Chorvatsko podle ní stále trápí nedostatek pracovních sil, zejména v přímořských letoviscích. „Stále se hledají číšníci, pomocní pracovníci do kuchyní, pokojské, uklízeči a uklízečky,“ upřesnila Lenka Laus.

Dodala, že prakticky každá druhá restaurace nebo hotel hledá přes léto brigádníky, kteří jim pomohou se zvládnutím náporu turistů. „A Češi a Slováci mají dveře otevřené,“ konstatovala Lenka Laus.

Letní brigáda v Chorvatsku tak představuje ideální způsob, jak si prodloužit pobyt u moře, užít si pláže a místní atmosféru, zlepšit si jazykové dovednosti, získat cenné zkušenosti a zároveň si vydělat zajímavé peníze.

Tisíc euro za měsíc

Brigádníci si jako číšníci nebo pomocné síly v kuchyni mohou za měsíc vydělat 1 100 až 1 300 eur čistého. Pokud budou pracovat jako uklízečky, je to okolo 900 až 1 000 eur. Šikovní brigádníci si samozřejmě mohou vydělat i více.

„Řada hotelů zároveň nabízí brigádníkům možnost ubytování a například jedno hlavní jídlo zdarma. Vždy je třeba si všechny tyto podmínky domluvit hned na začátku a nebát se na vše zeptat,“ poradila Lenka Laus.

Podle informací Travel Family ale brigáda v Chorvatsku není jen doménou studentů, často tam za letní prací do penzionů a hotelů jezdí rovněž starší lidé. Vedle brigádnické práce v Chorvatsku je dalším trendem takzvaný Beach Office – práce na dálku přímo z pláže.

Hotely a bary na pláži mívají většinou bezplatný neomezený přístup k wifi, a je tedy možné být připojen přes internet k firemním sítím a plnit své pracovní povinnosti stejně efektivně, jako při home office v Česku.

„Vidíme, že zaměstnanci často po dohodě se zaměstnavatelem realizují tento hybridní druh práce. Tam, kde je to možné, splní si veškeré pracovní povinnosti, nečerpají dovolenou a současně jsou v prostřední nádherných pláží a moře,“ řekla Lenka Laus.

Turistů letos přibývá

Podle údajů Travel Family poptávka po dovolených v Chorvatsku letos roste. Už v prvních šesti měsících byl meziroční nárůst příjezdů i přenocování čtyři procenta. Jen v červnu dorazily především na pobřeží Jadranu 3,3 milionu lidí a uskutečnilo se více než 16 milionů přenocování.

Oproti loňskému červnu to je o devět procent více u příjezdů a o 12 procent u přenocování. Češi stále patří mezi nejvýznamnější zahraniční návštěvníky, dlouhodobě se řadí na šesté místo. Obzvláště oblíbené jsou pro ně místa, jako Istrie, Split, Makarská či Zadar.

Odborný web Fajnbrigády.cz zveřejnil začátkem srpna výsledky zajímavého průzkumu, který se týkal toho, co očekávají mladí lidé od své první brigády. „Z průzkumu vyplývá, že rozhodující není náplň práce, ale způsob, jakým s nimi zaměstnavatel komunikuje a podporuje je,“ uvedl web.

Mladí brigádníci chtějí být podle šetření vítáni jako rovnocenní kolegové. „Přátelský přístup, trpělivé zaučení a prostor pro otázky jim pomáhají cítit se jistě. Oceňují, když jim někdo věří – i když jsou nezkušení,“ konstatoval web.

Brigádníky naopak demotivuje ignorování, odsuzování chyb, stres, neorganizovanost, nízké finanční ohodnocení nebo „toxická“ atmosféra.

„Když se brigádník cítí být jen ‚výplní do směny‘, mizí ochota učit se. Ale když vnímá, že je vítán, roste nejen jeho výkon, ale i loajalita a chuť se do práce vracet,“ konstatoval web Fajnbrigády.cz.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena