Británie odejde z EU pravděpodobně bez dohody

Analýza
Návrh zákona o vnitřním trhu, se kterým přišla vláda Borise Johnsona, ještě více zkomplikoval už i tak složitá jednání mezi Velkou Británií a Evropskou unií. Pravděpodobnost, že Británie vystoupí z EU bez dohody, se tak podle nás zvýšila na 80 %. Za odchod bez dohody Velká Británie podle našeho odhadu zaplatí v průběhu příštích pěti let třemi procenty svého hrubého domácího produktu (HDP).
Vláda Borise Johnsona zasadila tvrdou ránu vyjednávání mezi Velkou Británií a EU, když přišla s návrhem zákona o vnitřním trhu. Foto: Depositphotos.com

Negativní dopady na eurozónu budou zhruba čtvrtinové. Britská centrální banka bude na šok reagovat snížením sazeb do záporu. Hlavním obchodním artiklem, který Česká republika vyváží do Velké Británie, jsou automobily a jejich příslušenství.

Zavedení desetiprocentních cel by vedlo nejen k růstu cen vyvážených aut, ale i poklesu ziskových marží českých automobilek. Celkově by za brexit bez dohody Česko zaplatilo podobnou daň jako ostatní země EU, tedy v průměru 0,2-0,3 HDP.

Vyjednávání mezi Velkou Británií a EU zasadila vláda Borise Johnsona tvrdou ránu, když přišla s návrhem zákona o vnitřním trhu. Ten již schválila dolní komora britského parlamentu. Zákon by měl vejít v platnost, pokud by se Británie a EU na podmínkách vystoupení nedohodly.

Samotný návrh zákona však možnost uzavření vzájemné dohody ještě více ztížil. Je totiž v rozporu s již schválenou smlouvou o vystoupení Velké Británie z EU, neboť stanovuje, že nebudou zavedeny celní kontroly mezi Severním Irskem a Británií, přičemž britská vláda bude mít výlučné pravomoci v otázkách státní podpory firem. To by se vzhledem k již uzavřené dohodě dalo klasifikovat jako porušení mezinárodního práva.

PSALI JSME:
Srazí Prymula kurs slábnoucí koruny ještě níž? Jeho kroky mohou českou ekonomiku připravit i o stovky miliard

Tento týden by zákon měla projednávat horní komora britského parlamentu. Šance na uzavření dohody do konce roku tak ještě více klesla a jako nejpravděpodobnější (80 %) se nyní jeví scénář vystoupení Británie z EU bez dohody. Uzavření dohody je sice stále možné, nicméně vzhledem k tomu, jak málo času zbývá do konce roku, by její rozsah byl zřejmě stejně velmi omezený.

Johnson jako termín pro uzavření dohody stanovil polovinu října. Oficiálně je to sice konec roku, pokud by ale dohoda měla fungovat, musely by být schváleny příslušné zákony, což by zabralo nejméně dva měsíce. Nadějím na uzavření dohody tedy pomalu ale jistě zvoní hrana.

Britská centrální banka předpokládá, že by odchod bez dohody stál do roku 2024 tamní ekonomiku 2,5-5,0 % HDP. Centrální banka by na vzniklou situaci podle naší prognózy reagovala snížením úrokových sazeb do záporu, aby dopady negativního šoku zmírnila. Podle našeho odhadu by Británie za odchod bez dohody zaplatila 3 % HDP v průběhu prvních pěti let, přičemž polovina z této ztráty by se realizovala v první polovině roku 2021.

Zatímco Británie by byla odchodem bez dohody zasažena tvrdě, dopady na eurozónu by byly podstatně mírnější, zhruba čtvrtinové. To by znamenalo redukci HDP eurozóny o 0,75 procentního bodu v průběhu pěti let, z čehož o 0,3-0,4 % by eurozóna přišla v příštím roce.

PSALI JSME:
Ekonomické dopady pandemie koronaviru, včetně její začínající druhé vlny

Rozložení mezi jednotlivými zeměmi by však bylo nerovnoměrné. Nejvíce by utrpěly státy jako Irsko, Lucembursko či Belgie. Ostatním zemím by HDP klesl v průměru o  0,2-0,3 pb. Evropská centrální banka by na vzniklou situaci pravděpodobně reagovala dalším rozšířením nebo prodloužením programů kvantitativního uvolňování. Snížení úrokových sazeb by podle našeho názoru přicházelo v úvahu pouze tehdy, pokud by euro dlouhodobě výrazně posilovalo. Tento scénář ale nepředpokládáme.

Pomoci by mohla i fiskální politika. Jednotlivé členské státy by zřejmě reagovaly cílenou podporou nejvíce postiženým sektorům (zemědělství, rybářství, výroba automobilů), využitý by byl i speciální brexitový fond v hodnotě pěti miliard eur, který EU schválila již loni v červnu, pomoci by mohl i záchranný evropský fond.

V praxi by odchod bez dohody znamenal, že by obchod mezi Británii a EU probíhal podle pravidel Světové obchodní organizace. V průměru se cla evropské unie pohybují kolem pěti procent. Jejich výše je však značně diferencovaná, od 2,8 % na investiční statky až po 42 % na mléčné výrobky. Z celkového objemu zboží putujícího z EU do Velké Británie by v bezcelní zóně zůstalo zhruba 44 %.

Odchod bez dohody by mimo jiné dopadl i na evropský automobilový průmysl, který již dostal těžkou ránu v podobě koronavirové krize. Na osobní automobily se vztahují cla na úrovni deseti procent. Jejich zavedení by podle Sdružení automobilového průmyslu mohlo vést ke zvýšení nákladů evropských automobilek až o 5,7 miliardy eur.

PSALI JSME:
Červencový index spotřebitelské důvěry v Británii: Tohle bude bolet

České exporty do Spojeného království v podobě hotových aut představují téměř deset procent všech exportů z automobilového sektoru v České republice. Automobily a jejich příslušenství jsou zároveň hlavním vývozním artiklem z Česka do Velké Británie.

Zavedení cel by pravděpodobně vedlo k růstu cen vyvážených vozů, v ceně by se ale neprojevilo v plné výši a část by šla na vrub ziskových marží. Při růstu cen o 10 % s cenovou elasticitou 1,5 by tak čeští výrobci aut na exportech mohli ztratit až půl miliardy eur.

Celkový přebytek českého zahraničního obchodu s Velkou Británií je druhý největší, hned po Německu. Na celkovém vývozu Česka se Británie podílí zhruba pěti procenty, na celkovém dovozu přibližně dvěma. Pokud by nastal absolutní výpadek ze vzájemného obchodu zboží a služeb, mohlo by to potenciálně snížit růst českého HDP až o necelá dvě procenta.

Toto je ale extrémní předpoklad, který nenastane. V případě zavedení cel by výrobci museli reagovat zvýšením cen, vzájemný obchod by však pokračoval i nadále. Česko by tak za brexit zřejmě zaplatilo podobnou daň jako ostatní země EU, tedy 0,75 procenta svého hrubého domácího produktu v průběhu příštích pěti let.

Autorka je ekonomka Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Restart českého exportu: Prvotní šok za námi, křehké oživení před námi

Zavřít reklamu ×
  1. V každém případě na tom VB vydělá a EU prodělá.
    Největší deviza, kterou VB získá je SVOBODA. Její zisk přinese i ekonomickou prosperitu.

      • Proč frustraci ? Vy máte pocit, že EU něco pozitivního přinesla ? Ta dnešní, ne ta, do které jsme vstupovali. Britové vždy na EU dopláceli, od roku 1975 jsou čistými plátci. Frantíci !!! jim 2x zablokovali vstup. Mají jiné obchodní a lidské vztahy s bratrancem v USA a Commonwealth(em). Celý levičácký, ekoteroristický a imigrační postup EU jim musel lézt na nervy a protože mají koule, tak z toho souboru písní a tanců vystoupili. A tak, jak se vždy dokázali zvednout ze dna, dokáží to i teď.

      • Ano pokud to pochopite ? O cemz pochybuji ! ale pokusim se aby ste to pochopil Kazdy stat ma svou hrdost at mali ci velky ! EU neznam ze neco prinesla dobreho , zivi spoustu blbcu v Belgii a vymisli kraviny ! A jsou staty ktre uz toho maji dost !

  2. Z Bruselem se nelze dohodnout. Vedení EU je neustále zdrogované nebo pod vlivem alkoholu. Už výrobci aut několikrát žádali o zmírnění požadavku na vypouštěné emise u nových aut. Neuspěli a Brusel si stále trvá na neekologických elektrických autech. Jenom půltunová baterie je pro přírodu pohroma,ta baterka se totiž musí vyrobit a taky zlikvidovat,navíc vzácných kovů jako lithium a kobalt je na planetě vzácně.Tohle zdrogované vedení Evropy neřeší……

    • Borci z GB na než otročila několik století půlka světa mají povýšenecký pohled. Viz .kontrola zda neubližujeme sudeťákům a Mnichovská dohoda a prohlášení k národu:Přivezl jsem vám mir. A byla válka ve které umírali obyčejní britové a ne lordi a bohatí. Takže teď si opet pojedou po svým a my jsme hloupý, že jsme nikoho nezotročily a nedrancovaly přírodní bohatství v kolonii.

  3. Britové možná budou mít chvilku potíže,ale PODSTATNĚ VĚTŠÍ je bude mít EU a to zejména Francie,Portugalsko a Španělsko + Germanistán.Nebudou moci rabovat ryby z okolí britských moří a to bude mazec.Neomarxistická Francie od počátku EU rabuje fondy a je čistým příjemcem.Itálie už je naštelovaná vypadnout,Řecko se také šprajcuje,Kypr také…Jó holt to Brunhilda Ditlerovic přetáhla.

  4. Uz to okecava EU dost dlouho a trapne ! Na Veklou Britani nemaji EU trpaslici ! Je dobre ze odesla , ona prezije EU tezko !

  5. Británie z EU již odešla. Toto, o čem píše, tak se jedná o nějakém „vyrovnání“ účtu za dřívější pobyt Británie v EU. Europoslance ani žádné jiné osoby v euroinstitucích Británie již nemá.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.