
V říjnu byl patrný útlum poptávky spotřebitelů v rámci motoristického segmentu. Tržby v oblasti potravin se reálně pohybovaly na srovnatelné úrovni jako v říjnu loňského roku. Citelný, více než desetinový nárůst tržeb byl v porovnání s loňským říjnem patrný naopak v oblasti nepotravinářského zboží.
Češi hojně utráceli za mobilní telefony, počítače a další elektroniku. Za tyto nákupy prodejci utržili ve stálých cenách takřka o pětinu více než loni v říjnu. Tržby za internetové a zásilkové nákupy stouply meziročně reálně takřka o čtvrtinu. O desetinu pak Češi navýšili své výdaje za kulturu a rekreaci.
To vše zřetelně demonstruje, že Češi jsou ochotni utrácet více za zboží, které nutně nepotřebují. Zkrátka si dopřávají. Zároveň však už proběhla pokrizová obnova vozových parků, jak na úrovni firem, tak jednotlivců, pročež právě je znát útlum nákupů automobilů a souvisejících služeb. Poptávku v motoristickém segmentu přitom v říjnu dále oslabilo zavádění nových emisních testů, které přechodně podvázalo dodávky nových, již homologovaných vozů na trh.
Za celý letošní rok lze čekat růst maloobchodních tržeb o solidní 4,7 procenta. Spotřeba domácností bude i za letošek tahounem celé české ekonomiky. V příštím roce však růst maloobchodních tržeb mírně zpomalí, přičemž citelně zbrzdí v roce 2020.
Dynamika růstu maloobchodu zkrátka naráží na své limity. To ostatně demonstroval například i citelný propad spotřebitelské důvěry mezi letošním říjnem a listopadem, který byl nejvýraznější od roku 2011. Češi se v rostoucí míře obávají zhoršení ekonomických podmínek, a pokud tato obava přetrvá, je jen otázkou času, kdy se projeví znatelným zhoršením čísel za maloobchod.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)