
Podle údajů Carvago se trh ojetin za první půlrok 2020 v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193 miliard korun a dostal tak největší ránu ve své novodobé historii. V polovině roku se trh postupně vrací do normálu, ale aktuální prodeje jsou oproti loňsku o 30 % nižší.
Zájem o ojeté automobily začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 %, tedy o 315 milionů korun.
Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil.
Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů.
V extrémních hodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.
V první polovině roku se podle analýzy Carvago prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem (konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km – pozn. red.), tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu aktuálně chybí 193.
Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878 Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších deseti let je 57 % a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.
Pro srovnání: Podle dat společnosti AAA Auto, resp. jejího kontinuálního monitoringu trhu ojetých aut, si zájemci mohli v červnu vybírat z více než 106 tisíc automobilů s nejčastější cenou 149 tisíc korun a ve věku 9,5 roku.
Podle Karolíny Topolové, předsedkyně představenstva skupiny Aures Holdings, která síť autobazarů AAA Auto provozuje, na trhu chybí obzvláště mladší ojetiny: „Velký vliv na to má i nárůst počtu zastaralých aut z dovozu.
Z údajů Svazu obchodu a cestovního ruchu v porovnání s loňským rokem vyplývá, že za poslední tři měsíce na trhu chybí téměř 20 tisíc aut z dovozu. „Z velké části jde o zánovní ojetiny, které by mohly doplnit díru na českém trhu, kterou způsobil i výpadek ve výrobě nových aut,“ doplnila Topolová.