Češi zatím letos za ojetá auta utratili o 27 miliard méně než vloni

Dopad epidemie koronaviru se daleko razantněji podepsal na prodejích ojetých automobilů, než na nových vozech. Vyplývá to z datových analýz autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), které díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu.
Češi zatím letos za ojetá auta utratili o 27 miliard méně než vloni. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle údajů Carvago se trh ojetin za první půlrok 2020 v meziročním srovnání propadl o 46,53 %, tedy o 27,193 miliard korun a dostal tak největší ránu ve své novodobé historii. V polovině roku se trh postupně vrací do normálu, ale aktuální prodeje jsou oproti loňsku o 30 % nižší.

Zájem o ojeté automobily začátkem roku pokračoval ve stabilním růstu po vzoru předchozího roku 2019, do epidemie koronaviru o 1,7 %, tedy o 315 milionů korun.

Protiepidemická opatření se však drasticky promítla na prodejních výsledcích a v týdnu od 16. do 22. března se trh s 99% propadem doslova zastavil.

Ve stejném časovém intervalu v meziročním srovnání se prodalo 111× méně vozů.

V extrémních hodnotách (pokles přes 90 %) pak trh vydržel dlouhé dva měsíce a až koncem května došlo k částečnému oživení (pokles 47,9 %). Od počátku koronakrize do konce první poloviny roku trh zaznamenal propad 68,9 %, vozů se tak prodalo 3,2× méně. Celkový propad oproti minulému roku je v konečném součtu 46,53 %, prodalo se 1,87× méně.

V první polovině roku se podle analýzy Carvago prodalo pouze 119 674 vozů, z čehož se nejvíce dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy. Přestože je Škoda Octavia stále nejprodávanějším ojetým automobilem (konkrétně v karoserii kombi s motorizaci 2.0 TDi, výkonem 110 kW, manuální převodovkou a průměrným nájezdem 130 tisíc km – pozn. red.), tak již není na českém trhu nedostatkovým zbožím. Nahradila jej Škoda Fabia, kterých na českém trhu aktuálně chybí 193.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto je havarované. Je Česko vrakovištěm Evropy?

Průměrná cena vozu navzdory negativním dopadům covid-19 letos vzrostla o 3,5 % na výsledných 261 878 Kč. Nadále se postupně omlazuje tuzemský park prodaných ojetých automobilů – vozů mladších deseti let je 57 % a průměrný věk prodaného ojetého vozu je aktuálně 9,4 roku.

Pro srovnání: Podle dat společnosti AAA Auto, resp. jejího kontinuálního monitoringu trhu ojetých aut, si zájemci mohli v červnu vybírat z více než 106 tisíc automobilů s nejčastější cenou 149 tisíc korun a ve věku 9,5 roku.

Podle Karolíny Topolové, předsedkyně představenstva skupiny Aures Holdings, která síť autobazarů AAA Auto provozuje, na trhu chybí obzvláště mladší ojetiny: „Velký vliv na to má i nárůst počtu zastaralých aut z dovozu.

Z údajů Svazu obchodu a cestovního ruchu v porovnání s loňským rokem vyplývá, že za poslední tři měsíce na trhu chybí téměř 20 tisíc aut z dovozu. „Z velké části jde o zánovní ojetiny, které by mohly doplnit díru na českém trhu, kterou způsobil i výpadek ve výrobě nových aut,“ doplnila Topolová.

PSALI JSME:
Digitální transformace: Trh ojetých aut projde největší změnou za posledních 20 let

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.