
Oproti předchozím rokům se však trh kupodivu zkultivoval. Reklamní kampaně (proslulým Black Friday počínaje) letos nejsou tak „uřvané“ a sezóna se zatím obešla bez negativních emocí. Lidé si postupem času zvykli řešit vánoční nákupy již od září a jednají více racionálně. Například letos díky pestré a atraktivní nabídce produktů v průběhu Black Friday si Češi „veliké“ dárky pořídili s dostatečným předstihem, což se samozřejmě pozitivně promítlo také do logistiky.
Rozměrově nejnáročnější zásilky nebrzdí drobnější dárky, které svou povahou spadají do kategorie „na poslední chvíli“. A právě moment nakupování drobných dárků ve velkém objemu je pro obchodníky díky vysoké marži menšího zboží nejziskovější. Kdo letos zvládne doručovat last-minute dárky po co možná nejdelší dobu, bude pro zákazníky představovat nejvyšší přidanou hodnotu. A to se e-shopům následně pozitivně promítne na tržbách.
Aby e-shopy byly schopny zákazníkům zajistit, a hlavně zaručit vánoční dárky do co možná nejzazšího termínu, čím dál více se spoléhají na tzv. last-mile delivery/citylogistické služby. Především u modelů logistického řetězce „sklad-výdejní místo-alternativní přepravci“ nebo „sklad e-shopu-alternativní přepravci-automatizovaný výdejní box“. V obou případech se obchodník v té největší špičce vyhne elementu tradičních přepravců a páteřní dopravu si spolehlivě obhospodařuje sám do výdejních míst, odkud si zákazníci objednají kurýrní citylogistické služby.
Autor je CEO startupu DoDo
(Redakčně upraveno)