
Podle aktuální predikce, kterou Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytl Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard, vzrostou maloobchodní výdaje českých domácností mezi 1. listopadem a 24. prosincem o 4,6 procenta, přičemž evropský průměr je 3,1 procenta.
Největší část předvánočních výdajů míří do kategorií, které přinášejí radost a emoční hodnotu – kosmetika, móda a zážitky. Právě v kosmetice patří Česko k nejrychleji rostoucím trhům v celé Evropě.
Z hlediska celkového očekávaného růstu maloobchodních tržeb patří Česko na čtvrtou příčku v Evropě. První je Maďarsko (očekávaný nárůst o 5,2 procenta), druhé Polsko (5 %) a třetí Španělsko (4,8 %).
Na opačném konci žebříčku se možná překvapivě ocitla Francie, kde je předpokládaný nárůst maloobchodních cen na úrovni pouhého 1,7 procenta. Předposlední je Itálie (2,1 %) a třetí od konce skončilo Německo (2,9 %).
Češi během svátků výrazně navyšují zejména nákupy potravin – průměrná hodnota vánočního nákupního košíku činí 556 korun oproti 314 korunám v běžném období roku. To představuje nárůst o 73 procent, vůbec nejvyšší v Evropě.
Zájem o dostupný luxus
Naopak nejmenší rozdíly mezi běžnými a svátečními nákupy potravin jsou v Itálii (40 %) a v Německu (50 %). Podle Natalie Lechmanové, hlavní ekonomky společnosti Mastercard pro Evropu, evropští spotřebitelé dávají najevo svou odolnost a přizpůsobivost.
„I když se očekává spíše mírný růst celkových maloobchodních tržeb, pozorujeme silnou poptávku po dostupném luxusu, drobnějších nákupech a zážitcích z cest,“ konstatovala Lechmanova. „Zájem o prémiové potraviny a tradiční sezonní lákadla či pobyty ve vzdálených destinacích ukazuje, že vzorce utrácení odrážejí pečlivě vybalancované rozvážnost a požitky,“ dodala ekonomka.
Evropa jako celek podle ní potvrzuje posun směrem k menším, osobním radostem. Lidé stále častěji volí dostupné luxusní zboží – od kosmetiky přes módu až po prémiové potraviny. Zároveň roste obliba zážitků, živých akcí a společného trávení času.
Naopak poptávka po dražším zboží, jako je elektronika nebo nábytek, zůstává v mnoha zemích utlumená. Výrazným trendem je rovněž růst popularity second-hand módy, zejména mezi generacemi Z a Alfa.
Tyto mladé skupiny stále více určují, kam směřuje evropská poptávka – preferují udržitelnost, cenovou dostupnost a jedinečný styl. Největší boom zaznamenává Španělsko, kde mladí lidé aktivně vyhledávají kvalitní kousky z druhé ruky jako alternativu k rychlé módě.
Luxusní zboží si i přes opatrnější spotřebitelské nálady udržuje pevnou pozici. V západní Evropě, zejména ve Francii, Německu a Velké Británii, roste podíl online prodejů luxusu. V zemích střední a východní Evropy zase posilují kamenné prodejny.
Mezi nejzajímavější evropské trendy letošního roku patří rostoucí zájem o zimní cestování mimo evropský kontinent. Šest z nejoblíbenějších destinací je letos mimo Evropu, zatímco loni to byla jen jedna (Marrákeš). Nejoblíbenější jsou Thajsko a Egypt.
Nakupování v e-shopech
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v e-shopech právě odstartovala hlavní vánoční sezona. Nakoupit nějaký dárek v internetovém obchodu je připravena výrazná většina Čechů, nejde už pouze o doménu mladých zákazníků.
„On-line nakupování je samozřejmě již naprosto běžná záležitost. Dávno nenakupujeme v e-shopech jen pračky a ledničky, ale všechny druhy zboží. Od potravin po zahradní nábytek, od pracích prostředků po špičkovou elektroniku,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Stále sice platí, že nejvýznamnější on-line generací jsou lidé ve věku 25 až 34 let, zajímavý posun ale v uplynulých letech nastal mezi staršími zákazníky. Zatímco v roce 2022 objednalo aspoň jeden dárek 48 procent lidí v kategorii 65+, letos je to o 10 procent více.
„V ostatních kategoriích není posun tak významný, ale sledujeme, jak se internetové nakupování postupně srovnává mezi všemi generacemi,“ poznamenal Vetyška. Dodal, že v e-shopech letos zákazníci patrně utratí více peněz než v tradičních obchodech.















