
Výroba osobních automobilů sice dosáhla nového rekordu, avšak zbytku odvětví se nedařilo. A na rozdíl od úspěšných automobilek působících v tuzemsku nemohou být s výsledky spokojeni ani dodavatelé automotive zaměření na export.
Prosincové výsledky na celkovém obrázku průmyslu nic nemění. Silné obory padaly a celkově si průmysl odepsal meziročně tři procenta. Pokles automobilového průmyslu lze částečně ospravedlnit vysokým srovnávacím základem, ale z pohledu počtu vyrobených automobilů to nebyl příliš úspěšný měsíc ani tak.
Průběžné soft ukazatele sice mohou vyzařovat pozitivní očekávání průmyslových podniků, avšak bez nových zakázek jde jen o víru v brzké zlepšení.
A v tomto směru nic nemění ani prosincová data, podle kterých zakázky meziročně stagnovaly, v automotive se dokonce výrazně snížily. Jsou to výsledky navíc v běžných cenách, takže je vlastně ještě nadhodnocují rostoucí ceny produkce.
Do nového roku průmysl nevstupuje zrovna v nejlepší kondici. Chybí domácí i zahraniční zakázky a jak to vypadá z pohledu hlavních obchodních partnerů, pozitivní změna není na obzoru.
Strukturálně má celý průmysl v EU problém s nekonkurenčními náklady na energie a bující byrokracií. Hrozí mu navíc i cla ze strany USA, takže výhled pro nejbližší měsíce zůstává spíše negativní.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)