Čínská hrozba sjednocuje. Po téměř dvou dekádách končí spor mezi Airbusem a Boeingem

Po sedmnácti letech ukončují Spojené státy a Evropská unie spor ohledně subvencí svým leteckým výrobcům, Boeingu a Airbusu. Evropská komise tento týden projednala finální znění dohody se zástupci členských států EU tak, aby úmluva byla připravena ještě před začátkem bruselského summitu obou stran, jehož se zúčastní i prezident USA Joe Biden. 
Americký Boeing a evropský Airbus, globálně zřetelně dominující výrobci letadel, zakopávají válečnou sekeru. Ilustrační foto: Pixabay.com

V návaznosti na letošní změnu americké administrativy je stále patrnější, že Washington se s Bruselem bude domlouvat přece jenom snáze. Pomáhá tomu nejen výměna v Bílém domě, kdy excentrika Donalda Trumpa nahradil předvídatelnější Joe Biden, ale také rostoucí ekonomické a vlivové ambice Číny.

Ty se projevují i v oblasti letectví, kde si Peking „vychovává“ budoucího rivala duopolu Boeing a Airbus, státního výrobce letadel Comac. Commercial Aircraft Corporation of China by se podle plánu Pekingu měl již koncem tohoto desetiletí stát plnohodnotným konkurentem americkému Boeingu a „evropskému“ Airbusu.

Tito dva výrobci letadel, nyní globálně zřetelně dominující, i proto zakopávají válečnou sekeru. Spor Boeingu a Airbusu začal ještě za vlády Bushe mladšího v polovině „nultých let“. Tehdy si Spojené státy u Světové obchodní organizace (WTO) stěžovaly na státní subvence, které Airbus nepřístojně zvýhodňují v konkurenčním boji s Boeingem.

Spor se zvláště stupňoval za vlády Trumpovy administrativy. V roce 2019 tak WTO Spojeným státům posvětila uvalení cel na dovoz EU do USA v objemu 7,5 miliardy dolarů ročně. Brusel ovšem uvalil odvetná cla na americké výrobky za čtyři miliardy dolarů.

Letos v březnu byla účinnost těchto cel oboustranně pozastavena. Pozastavení platnosti cel týkajících se tak rozdílných produktů, jako jsou letadla a jejich součásti, traktory, víno či sýr, transatlantickému obchodu bezesporu prospělo. Teprve nyní však dotčení výrobci na obou stranách Atlantiku získávají definitivní jistotu, že již nebudou obnovena.

Určité sbližování USA a EU, které se nyní projevuje tedy i v letectví, bylo patrné už na víkendovém setkání lídrů zemí skupiny G7. Spojené státy se s největšími ekonomikami EU dohodly na zesílení tlaku nejen na Čínu, ale i na Rusko.

Jde o změnu kursu uplynulých let, kdy se Trumpova administrativa snažila jednostranně zápolit s Čínou v rámci stupňované obchodní války, přičemž se ovšem nevyhýbala ani jisté eskalaci napětí v obchodních vztazích s EU.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena