Evropská auta podle zprávy amerického ministerstva obchodu ohrožují národní bezpečnost USA. Evropská unie ale to popírá. Rozhodnutí USA bylo už v květnu odloženo na polovinu listopadu s tím, že obě strany dospějí k dohodě. To se však zatím nestalo.
„Případné zvýšení cel by mělo významný dopad zejména na německý export, takže je potenciálně ohrožen i český automobilový průmysl, který je významným subdodavatelem německých značek. České firmy vyrábějí až pětinu součástek pro ty automobilky, na které by nové opatření dopadlo nejtvrději,“ upozorňuje Luděk Procházka ze společnosti Gerlach.
Nové celní sazby by nejvíce zasáhly německé prémiové značky, jako Mercedes-Benz, BMW nebo Volkswagen. „Více než polovina jejich výrobků míří do Spojených států. Tyto automobilky mají na území USA i vlastní továrny, odkud vyvážejí automobily do Číny, která nedávno také zvýšila dovozová cla. Tyto značky by se tak ocitly pod dvojím tlakem,“ dodává Procházka.
Jak vyplývá z údajů americké profesní organizace Atlantic Council, masivní zvýšení cel by mohlo ohrozit až 131 tisíc pracovních míst na obou kontinentech. Podle Sdružení automobilového průmyslu je kvůli vysoké provázanosti českého automobilového průmyslu s tím německým potenciálně v ohrožení až 25 tisíc tuzemských pracovních míst.
Analytik Lukáš Kovanda z Czech Fund upozorňuje, že tuzemský automobilový segment průmyslové výroby sice vykazuje relativně vysokou odolnost, ale ztráta dynamiky tuzemského průmyslu se promítá také do zaměstnanosti v něm. Pokles počtu zaměstnanců se prohlubuje po celý letošní rok.
V Česku je neblaze zasažen zejména automobilový segment průmyslu, kde se také nejvýrazněji ze všech průmyslových segmentů zhoršují podmínky zaměstnávání. V říjnu tak došlo k nejvýraznějšímu snížení pracovních sil za posledních takřka deset let, za celé období od listopadu 2009,“ říká Kovanda.
Americký trh je pro auta z EU největším odbytištěm, na prodejích se podílejí ve výši 29%. Přestože americké ministerstvo obchodu usilovně jedná se zástupci evropských států i významných automobilek, k jednoznačné dohodě zatím nedošlo. Pokud k ní nedojde, Česká republika by patřila ke čtyřem nejvíce postiženým zemím.
„Ačkoli se od nás, na rozdíl od Slovenska, automobily do USA přímo nevyvážejí, ztráta ze subdodávek pro německé značky by mohla činit až 12 miliard korun,“ odhaduje Luděk Procházka.
Zvyšování obchodního napětí mezi hlavními ekonomikami světa je obecně považováno za největší hrozbu pro zdraví světové ekonomiky. „Pro evropské automobilky je tato trvající nejistota velice nepříjemná. Uvalení cel dlouhodobě neprospěje ani jedné ze stran. Představitelé EU již pohrozili odvetnými cly – jako v případu Boeing vs. Airbus. Podle posledních informací ale k zavedení cel na automobily nedojde ani nadcházející víkend,“ predikuje Lukáš Hendrych z poradenské společnosti BDO.