
Pod pojmem digitální firma si podle šetření představí výpočetní techniku a IT obecně (29 %), na druhém místě pak digitalizaci dokumentů (28 %). Celá pětina respondentů neodpověděla, což zřejmě souvisí s tím, jak široce je vnímán pojem digitalizace a co přesně to pro firmu znamená. Jako nejčastější moderní technologii, kterou využívají, uvedli podnikatelé internet věcí (41 %) – spíše to ale poukazuje na neznalost pojmu než na jejich progresivní přístup k inovacím.
Za Rokem digitálního podnikání 2019 stojí Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Ta se v tomto roce soustředí na podporu digitalizace českých firem a klade si za cíl pomáhat firmám jednoduše, srozumitelně a prakticky vyhledávat, zavádět a realizovat digitální inovace.
„Překvapivý výsledek, že 41 % firem využívá internet věcí, je pravděpodobně způsoben širokou interpretací pojmu,“ domnívá se Karel Dobeš, předseda představenstva AMSP a dodává: „Pojem digitální firma pro většinu z nich není konkrétní, přesto ho dokáží svými slovy popsat.“
Z průzkumu vyplynulo, že 75 % subjektů využívá alespoň nějakou moderní technologii – vedle zmiňovaného internetu věcí (41 %) využívají firmy online marketing (34 %), cloudové služby (33 %), chytré finance (26 %), firmy uvedly také 3D tisk (7 %) a virtuální realitu (5 %). Do cloudu přitom investovalo alespoň nějakou částku 70 % podnikatelů, téměř stejný počet investoval rovněž do digitálních dovedností.
Hlavní přínos digitalizace pak vidí firmy a živnostníci ve zvýšení produktivity práce (27 %), snížení administrativy (25 %), celkové zvýšení konkurenceschopnosti (14 %), snížení zátěže zaměstnanců (11 %) a snížení provozních nákladů (10 %). Dokumentaci obchodního modelu a procesů firmy zřejmě nezanedbávají – čistě v papírové podobě ji udržuje 14 % z nich, stejné procento firem ji má čistě digitální. S kombinací digitální a papírové podoby pracuje 71 % firem. Většina z nich si zjevně uvědomuje, že papírová podoba nestačí a že je třeba chránit svoje know-how – a zároveň ho mít vždy online k dispozici.