
„Autoservisy letos zdražily v průměru o devět procent. Kromě vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny dílů i prací rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce,“ uvedla ve své nejnovější analýze společnost Cebia. „Hodinové sazby za práci v servisech meziročně stouply o deset až patnáct procent,“ upřesnil šéf Cebia Martin Pajer.
Podle Svazu německého pojišťovnictví (GDV) ceny náhradních dílů osobních motorových vozidel vzrostly v období od srpna 2020 do srpna 2021 v průměru o více než šest procent. Ale například maska chladiče i o více než devět procent. A to je jen meziroční porovnání.
Monopoly si mastí kapsy
Od ledna 2013 se ceny náhradních dílů v Německu zvýšily v průměru o více než čtyřicet procent. Ale například kryt do zavazadlového prostoru zdražil za toto období o 60 procent a zadní světla dokonce o bezmála sedmdesát procent.
„Tento prudký nárůst cen v uplynulých letech umožnil monopol výrobců. Ochrana designu chrání i všechny viditelné náhradní díly karoserie, jako jsou blatníky, kapota, vnější zrcátka nebo dveře. Řidič vozidla nebo autoopravna mohou nakoupit mnohé náhradní díly toliko od výrobce automobilu. Neexistuje žádná volná a férová hospodářská soutěž,“ shrnuje GDV.
Pro motoristy to ve svém důsledku bude znamenat mimo jiné ještě další zářez do peněženky. Dražší díly a práce v servisech totiž nutí pojišťovny zvyšovat povinné ručení, aby pokrylo stále nákladnější opravy…
Je tak k hořkému pousmání ironie moderátora jistého rádia, jenž se nedávno s nadsázkou radoval, že benzín zlevní možná až o korunu a v této souvislosti pravil: „Až zlevní o šest korun, začnu zase jezdit. A vlastně, vždyť mě je to jedno. Já tankuji pořád za dvě stě…“
Servis a díly dražší, než zbytková hodnota vozu
„Předloni jsem si z Německa přivezl Toyotu Yaris. Kupní cena, náklady na dovoz, servis převodovky tady doma a protikorozní ochrana podvozku, to vše mně celkově vyšlo na padesát tisíc. Teď ale odešlo něco na brzdách, mění se stabilizátory, a ještě další věci, a v autoservisu mně na rovinu řekl, že oprava bude pomalu stát více, než je zbytková hodnota auta. Kolem dvaceti tisíc,“ popisuje sedmdesátiletý pan Roman z pražské Zbraslavi.
A jak říká, když se podíval, co se všechno vymění, a jaké jsou ceny dílů, sám považuje cenu za slušnou, byť mnohem větší, než očekával. „Stejně do toho jdu. To auto bude ještě minimálně dva roky jezdit, novější ojetinu si teď kupovat nebudu. Kdo ví, co bude,“ míní. Vystihuje tak přístup řady motoristů: Radši dát teď více, než čekali za servis, než pořizovat jiné, byť starší auto.
Každý, kdo si vybírá ojetý vůz, by měl ve svém rozpočtu mít rezervu alespoň na základní servis (zhruba do patnácti tisíc korun, pozn. aut.), a u vozidel s větším nájezdem počítat i s rozsáhlejšími opravami kolem třiceti tisíc. U naftových motorů, kde se pak mění vstřiky, je celkově třeba počítat se čtyřiceti až padesáti tisíci korunami.