
Novelizace zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů přinesla od 1. ledna 2022 změny v elektronické komunikaci mezi podnikateli.
Podle dosavadních pravidel bylo možné zpřístupnit doručování soukromých zpráv v systému datových schránek mezi podnikateli na jejich žádost. Taková zpráva byla navíc doručena pouze v případě, že se adresát do své datové schránky přihlásil. Právě to se změní.
Každý podnikatel by měl v rámci své agendy zohlednit, že nejpozději od 1. března 2022 umožní systém datových schránek zasílání a doručování dokumentů mezi podnikateli bez jakýchkoliv překážek.
„Této komunikační platformě totiž podnikatel nebude moci zabránit ani tím, že se do datové schránky nepřihlásí. V takovém případě se dokument nově považuje za doručený desátým dnem od jeho dodání do datové schránky,“ vysvětluje advokát PwC Legal Miloš Sochor.
Opomenutí pravidelné kontroly datových schránek proto podle něj může vyústit například v nepříjemné překvapení i v rámci obchodních vztahů, třeba zmeškání včasné reakce na návrh smluvní dokumentace či prodlení s úhradou faktury.
Datové schránky přinášejí do podnikatelské sféry jistotu doručení elektronicky zaslaných dokumentů. Nová úprava nicméně nepovažuje dokument automaticky za podepsanou písemnost. Náležitosti podpisu se proto i nadále řídí standardními pravidly elektronické komunikace jako dosud.