Do Česka se dovážejí stále starší auta

Průměrné stáří prodávaných ojetin bylo loni u nás 9,5 let. Vozy, které se k nám dovážely, však vykazovaly průměrné stáří 10,7 roku, meziročně v průměru zase o pár měsíců více. Podíl aut starších patnácti let loni stoupl z 19 na 22 procenta.
Trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Ilustrační foto: Depositphotos.com

A podíl dovezených aut starších deseti let vzrostl meziročně o 2,5 % na 54 procenta. Ještě ke konci září přitom tvořil podíl takových aut 53,6 procenta. Je tedy zřejmé, že trend dovozu čím dál starších vozidel pokračuje. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

Nabídka menší o tisíce vozů

Celkový počet dovezených ojetých osobních aut loni kles meziročně o 15 procent. Na trhu tak oproti loňskému roku chybělo 26 530 čerstvě dovezených vozidel. Největší ztráty utrpěl trh během jarních měsíců, zejména v dubnu, kdy se počet dovozů snížil o 53 procenta.

Na podzim v době uzavření provozoven už sice k tak velkému poklesu nedošlo, ale i tak se v listopadu dovezlo do Česka meziročně o 20 procent méně aut.

A celková nabídka ojetých osobních aut se loni propadla o sedm procent. Prodalo se 707 000 ojetých osobních vozů, meziročně o 53 tisíc méně. Polovinu z nich tvořila auta dovezená ze zahraničí v loňském roce nebo v předešlých letech. Nejčastěji šlo o auta z Německa (45 %).

Za menší nabídkou ojetých vozů stály především čtyři faktory: Méně dovezených aut ze zahraničí, menší zájem a možnosti lidí prodat vůz a pořídit si jiný, menší ochota firem zbavovat se stávajících vozů a vyměnit je za mladší, a v neposlední řadě také propad ve výrobě nových aut, který vedl mimo jiné právě k tomu, že lidé i firmy méně vyměňovali své vozy za mladší.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 6
Sdílet článek