Dokáže se Nike vrátit ke své někdejší slávě?

Globální retailový gigant Nike opět nechal investory na vážkách. Přestože čtvrtletní výsledky technicky překonaly očekávání tržeb i zisku, pod kapotou se skrývají klesající marže a tlak Trumpových cel. Akcie společnosti se propadly o 10 procent směrem k pětiletému minimu a trh si klade zásadní otázku: Dokáže se Nike vůbec ještě vrátit ke své někdejší slávě?
Nike musí oživit zastaralý sortiment a napravit vztahy s velkoobchodníky poškozené neúspěšným pokusem o přechod na model „Direct-to-Consumer“. Ilustrační foto: Pixabay.com
Nike musí oživit zastaralý sortiment a napravit vztahy s velkoobchodníky poškozené neúspěšným pokusem o přechod na model „Direct-to-Consumer“. Ilustrační foto: Pixabay.com

Přestože Nike stále zůstává dominantní značkou na trhu se sportovním oblečením téměř ve všech kategoriích, podlehla klasické pasti módního průmyslu: Ztratila svůj šmrnc. Zatímco společnost bojovala s provozními chybami, konkurenti, jako Hoka a On Running, se chopili příležitosti. Investoři potrestali ztrátu podílu na trhu poklesem akcií až o 52 procent za posledních pět let.

Makroekonomické prostředí situaci jen zhoršilo. Nová Trumpova cla zasáhla Nike tvrdě. Odhadované náklady související s cly dosáhnou v roce 2026 výše 1,5 miliardy dolaru. V kombinaci s meziročním poklesem zisku o 32 procent a přebytkem zastaralých zásob se býčí scénář pro akcie Nike stává v krátkodobém horizontu stále obtížněji uvěřitelným.

Nike v současné době prochází zásadní transformací pod vedením nového CEO Elliotta Hilla. Jeho úkol je jasný, ale náročný. Musí oživit zastaralý sortiment a napravit vztahy s velkoobchodníky poškozené neúspěšným pokusem o přechod na model „Direct-to-Consumer“. Tedy obchodní model, kdy výrobce prodává své produkty přímo koncovým zákazníkům, bez prostředníků.

A také znovu nastartovat růst na ochlazujícím se čínském trhu, kde spotřebitelé kvůli cenové dostupnosti přecházejí k levnějším produktům. Navíc musí investorům dokázat, že si Nike stále zaslouží jejich pozornost.

Poslední čtvrtletní výsledky tohoto roku naznačují, že zotavovací proces je stále v rané fázi. Zatímco region Severní Ameriky si udržel 9% růst, Čína zaznamenala propad o 17 procent, jelikož tamní spotřebitelé přecházejí k levnějším místním konkurentům. Hill sám řekl, že společnost je v „polovině cesty“ k zotavení. Připomněl tak, že změny takového rozsahu vyžadují hodně času.

Existují však i jiskřičky naděje. Dvacetiprocentní růst velkoobchodních tržeb v Severní Americe naznačuje, že základní trh společnosti Nike je zdravý. Firma se zároveň snaží znovu upevnit pozici pro svou značku velkými investicemi do sportovního marketingu a inovací produktů.

Společnost Nike podniká nezbytné kroky, aby si znovu vybojovala své místo na vrcholu „potravinového řetězce“ v oděvním průmyslu. Oživení však nepřijde během jediného čtvrtletí, a už vůbec ne v tomto. Pro investory může být rozumnější vyčkat na definitivní známky zásadního obratu trendu, než se pokoušet chytit takzvaný padající nůž.

Autor je investiční analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek