Elektromobily sice mají nejnižší povinné ručení, ale skoro nikdo je nekupuje

Nejistota ohledně budoucnosti vozidel se spalovacími motory a stoupající ceny nových aut přiměly Čechy k tomu, aby čím dál častěji kupovali auta ojetá místo nových. Nejvíc přitom stojí o kombi s benzínovým motorem v ceně nad 200 tisíc korun. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA).
Majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 Kč. Foto: FAEI.cz

Podle průzkumu Češi dávají přednost automobilům na benzínový pohon. Ten si vybere více než 63 % motoristů. O dieselové motory má zájem 46 % řidičů. Přitom právě naftě patří podle některých budoucnost.

„Nastupuje doba, kdy se opět vrátíme k motorům dieselovým, které budou mnohem ekologičtější, propracovanější a levnější,“ sdělil portálu FAEI.cz Petr Přikryl, předseda APPAA.

Auta na elektrický pohon jsou nejen podle průzkumu mezi českými šoféry slepou uličkou. Zájem o ně je ve statistikách téměř nulový. „Na jeden v Česku nově registrovaný elektromobil připadalo do loňského září 265 nově registrovaných benzínových automobilů a 102 naftové vozy. Z toho je patrné, že Češi o elektromobily jeví jen minimální zájem,“ sdělil vloni na podzim naší redakci analytik Štěpán Křeček z BH Securities.

Češi podle něj o elektromobily neprojevili téměř žádný zájem: „Za devět měsíců jich bylo registrováno pouze 507, tedy 0,27 % ze všech osobních vozů.“

O něco lépe než elektromobily si v průzkumu asociace vedl hybridní pohon. Ani to ale není žádná sláva. Do svého vozového parku by si jej pořídilo necelých sedm procent Čechů. V případě hybridů slyšeli při jejich nákupu Češi nejen na levnější a ekologičtější provoz, ale i na parkování ve velkých městech zdarma. I když to se například v Praze zrušilo.

„Nabídka alternativních vozů sice každoročně roste, ale když se podíváme na absolutní čísla, stále jde o záležitost pro fanoušky moderních technologií. Dokud nebude vybudována adekvátní infrastruktura, budou se motoristé stále orientovat na vozy s konvenčním pohonem,“ domnívá se Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

Většina pojišťoven nemá speciální kategorii

Cena povinného ručení u elektromobilů je dnes oproti vozidlům s klasickým pohonem citelně nižší. Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury, a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká.

„Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ dává příklad analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber.

Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Pořizovací cena elektromobilů je totiž výrazně vyšší než v případě běžných vozidel.

Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší, než u vozidel se spalovacími motory. „Pojistná hodnota vozidla je nejvyšší u Tesly, pohybuje se v průměru okolo jednoho milionu korun,“ dodává Gruber.

Prodeje nových aut klesají

Podle průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů je v tuto chvíli při plánování koupě vozu sedm z deseti Čechů pro ojetý vůz. „Prodeje nových aut klesají, nicméně prodejci ojetých vozů hlásí významné prodejní nárůsty, “ říká Přikryl z APPAA. „V loňském roce bylo v naší zemi registrováno 249 915 nových automobilů, což je o 4,4 procenta méně než v předloňském roce, kdy bylo nově registrováno 261 437 automobilů,“ uvádí konkrétní data analytik Štěpán Křeček z BH Securities.

Jednoduché počty tuzemských zákazníků potvrzuje Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR: „Nové auto ztratí přibližně deset až dvacet procent na ceně, sotva vyjede z prodejny.“ Do „nového“ vozu jsme přitom ochotni investovat v průměru kolem dvou set tisíc korun. „Jestliže se před třemi lety kupovala auta, která měla hodnotu 180 tisíc, dnes je průměrná cena ojetého vozu přibližně 220 tisíc. Lidé prostě chtějí kvalitní a lépe vybavené vozy,“ dodává mluvčí společnosti Auto ESA Pavel Foltýn.

Podle průzkumu asociace vozový park měníme v průměru jednou za čtyři roky až pět let. Nejprodávanější značkou ve střední a nižší střední třídě je už několik let Škodovka. Zatímco před dvaceti lety to byl Favorit, dnes je to Octavia.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 10
Sdílet článek