
„Více než tři čtvrtiny oslovených klientů (77 %) by upřednostnily raději tradiční vůz před autonomním, i když by šlo o plně homologované vozidlo. A to i přesto, že polovina respondentů si myslí, že díky autonomním autům bude provoz jednou rychlejší a plynulejší a že přispějí k nižší nehodovosti,“ říká Svobodová k výsledkům studie.
Nejvíce příznivců autonomních aut je podle očekávání mezi lidmi do 40 let věku, i když by si ho vybral jen každý pátý dotázaný (přesně 22 %). S rostoucím věkem stoupá sklon ke konvenčním vozidlům. Rozhodnout se neumí sedm procent respondentů.
Podle každého druhého osloveného se provoz na silnicích díky autonomním autům zrychlí. Dvě pětiny (41 %) předpokládají, že se tak stane ale jen při plně autonomním provozu. Naopak stejný podíl dotázaných tomu nevěří. Více než polovina respondentů (55 %) počítá také s tím, že se sníží nehodovost a zvýší bezpečnost. Necelá polovina (44 %) očekává tento pozitivní vliv až při plně autonomním provozu a 37 % respondentů je skeptických: Zavedení autonomních aut do provozu podle nich nehodovost nezredukuje.
Podle 81 % dotázaných je největší bariérou rozšíření elektromobilů jejich vysoká pořizovací cena, 62 % zmiňuje nedostatečnou síť dobíjecích stanic a 57 % neuspokojuje aktuální nízký dojezd na jedno nabití. Dalších dvanáct procent respondentů vidí i další problémy, mezi nimiž dominuje neekologičnost výroby i provozu.
V případě, že by dotázaní motoristé měli pohodlně dostupnou dobíjecí stanici, více než polovina z nich by o pořízení elektromobilu uvažovala (57 %). Nejvíce příznivců koupě takového vozidla je mezi těmi, kdo jsou současně zastánci autonomních aut (80 %).
Podle loňských statistických údajů představoval podíl elektromobilů a hybridů na vozovém parku v ČR méně než půl procenta. Podobně jsou na tom všechny ostatní postkomunistické země s výjimkou Maďarska, kde už loni podíl elektromobilů a hybridních aut převýšil jedno procento.
Lídrem na poli inovací ve vozovém parku v Evropě představuje Norsko. Do provozu tam v roce 2018 přibylo více než 40 % hybridních vozidel a aut s alternativním pohonem. V severských zemích, Rakousku, Švýcarsku, Portugalsku, Belgii a v Nizozemí roste podíl vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem rychleji než jinde v Evropě.
Podle dat European Federation for Transport and Environment (T&E) chtějí evropské automobilky přinést na trh do roku 2021 celkem 214 různých modelů elektromobilů. Loni si zájemci mohli vybrat jen z 60 možných variant, takže by šlo o více než ztrojnásobení nabídky.
Pokud producenti své plány dodrží, znamená to, že by do roku 2025 mělo být 22 % vozidel napájených ze zásuvky, což by výrazně pomohlo továrnám na auta v EU splnit emisní limity CO2 vyčíslené na 95 g/km.
Největší závody na výrobu elektromobilů budou v Německu, ve Francii, ve Španělsku a v Itálii. Do roku 2023 má být v Evropě zahájena výroba lithiových baterií v 16 velkých továrnách.