Autonomní vozy a elektromobily zatím v Česku moc netáhnou

Průzkum
Češi jsou – pokud jde o jejich názory na moderní trendy v motorismu – zatím k novinkám zdrženliví a mají spíše konzervativní postoj, vyplynulo z ankety, kterou letos v dubnu uskutečnila UNIQA pojišťovna mezi více než třemi tisíci svých zákazníků v povinném ručení a o níž nyní informovala její mluvčí Eva Svobodová.
Mladá Boleslav se stala prvním místem, kde MONETA Money Bank ve spolupráci s externím partnerem otevřela veřejnou nabíjecí stanici pro elektromobily. Nachází se v prostorách obchodního centra Bondy. Foto: MONETA Money Bank

„Více než tři čtvrtiny oslovených klientů (77 %) by upřednostnily raději tradiční vůz před autonomním, i když by šlo o plně homologované vozidlo. A to i přesto, že polovina respondentů si myslí, že díky autonomním autům bude provoz jednou rychlejší a plynulejší a že přispějí k nižší nehodovosti,“ říká Svobodová k výsledkům studie.

Nejvíce příznivců autonomních aut je podle očekávání mezi lidmi do 40 let věku, i když by si ho vybral jen každý pátý dotázaný (přesně 22 %). S rostoucím věkem stoupá sklon ke konvenčním vozidlům. Rozhodnout se neumí sedm procent respondentů.

Podle každého druhého osloveného se provoz na silnicích díky autonomním autům zrychlí. Dvě pětiny (41 %) předpokládají, že se tak stane ale jen při plně autonomním provozu. Naopak stejný podíl dotázaných tomu nevěří. Více než polovina respondentů (55 %) počítá také s tím, že se sníží nehodovost a zvýší bezpečnost. Necelá polovina (44 %) očekává tento pozitivní vliv až při plně autonomním provozu a 37 % respondentů je skeptických: Zavedení autonomních aut do provozu podle nich nehodovost nezredukuje.

Podle 81 % dotázaných je největší bariérou rozšíření elektromobilů jejich vysoká pořizovací cena, 62 % zmiňuje nedostatečnou síť dobíjecích stanic a 57 % neuspokojuje aktuální nízký dojezd na jedno nabití. Dalších dvanáct procent respondentů vidí i další problémy, mezi nimiž dominuje neekologičnost výroby i provozu.

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

V případě, že by dotázaní motoristé měli pohodlně dostupnou dobíjecí stanici, více než polovina z nich by o pořízení elektromobilu uvažovala (57 %). Nejvíce příznivců koupě takového vozidla je mezi těmi, kdo jsou současně zastánci autonomních aut (80 %).

Podle loňských statistických údajů představoval podíl elektromobilů a hybridů na vozovém parku v ČR méně než půl procenta. Podobně jsou na tom všechny ostatní postkomunistické země s výjimkou Maďarska, kde už loni podíl elektromobilů a hybridních aut převýšil jedno procento.

Lídrem na poli inovací ve vozovém parku v Evropě představuje Norsko. Do provozu tam v roce 2018 přibylo více než 40 % hybridních vozidel a aut s alternativním pohonem. V severských zemích, Rakousku, Švýcarsku, Portugalsku, Belgii a v Nizozemí roste podíl vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem rychleji než jinde v Evropě.

PSALI JSME:
Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě

Podle dat European Federation for Transport and Environment (T&E) chtějí evropské automobilky přinést na trh do roku 2021 celkem 214 různých modelů elektromobilů. Loni si zájemci mohli vybrat jen z 60 možných variant, takže by šlo o více než ztrojnásobení nabídky.

Pokud producenti své plány dodrží, znamená to, že by do roku 2025 mělo být 22 % vozidel napájených ze zásuvky, což by výrazně pomohlo továrnám na auta v EU splnit emisní limity CO2 vyčíslené na 95 g/km.

Největší závody na výrobu elektromobilů budou v Německu, ve Francii, ve Španělsku a v Itálii. Do roku 2023 má být v Evropě zahájena výroba lithiových baterií v 16 velkých továrnách.

PSALI JSME:
Na trhu chybí baterie, většinu produkce spolkne automobilka Tesla

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru