Evropský automobilový sektor zažívá krušné časy

Evropské sdružení výrobců automobilů tento týden zveřejnilo květnové počty registrací nových osobních automobilů, které byly ve srovnání s loňskem zhruba poloviční. Oproti dubnu se vlivem postupného rozvolňování protikoronavirových opatření sice pokles zmírnil, i nadále však zůstává výrazný.
Květnové počty registrací nových osobních automobilů v EU byly ve srovnání s loňskem zhruba poloviční. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Dvouciferným tempem se počty registrací snižovaly ve všech státech Evropské unie a také u všech výrobců. Vyhlídky pro následující období však také nejsou zrovna růžové. Již před koronavirovou krizí se výrobci automobilů, včetně navazujících dodavatelských odvětví, potýkali s celosvětovým nedostatkem poptávky a s přechodem na přísnější emisní limity.

Současná situace útlum poptávky pravděpodobně dále urychlí. Nepůjde jen o to, že automobily představují luxusní statek, po kterém v době krize poptávka zcela logicky klesá, nýbrž i to, že během karanténních opatření došlo ke změnám, které mohou mít na automobilový průmysl zásadní dopad.

Jde o stále se rozšiřující trend výkonu práce na dálku, který vede k nižší potřebě i frekvenci se přemisťovat. To může vést k preferenci sdílení automobilů, upřednostnění jiných způsobů dopravy, či jednoduše k pozvolnější obměně stávajících automobilů v důsledku nižšího opotřebení. Vše uvedené však vede k jedinému – k nižší poptávce po automobilech.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek