Internet táhne tržby nahoru: Češi v e-shopech utratili o 455 Kč více

Nakupování v internetových obchodech je mezi českými zákazníky stále populárnější. Právě e-shopy se v květnu staly jedním z tahounů maloobchodních tržeb. Ačkoli tempo oproti dubnu mírně pokleslo, podle vyjádření analytiků pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) si stále udržuje slušnou úroveň.
Prodeje prostřednictvím internetu jsou už tradičním tahounem maloobchodních tržeb. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Prodeje prostřednictvím internetu jsou už tradičním tahounem maloobchodních tržeb. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) sice maloobchodní tržby v květnu klesly oproti předchozímu měsíci o 0,2 procenta, ale meziročně narostly o 5,3 procenta. Tím se naplnilo očekávání trhu.

„K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví,“ řekla Jana Gotvaldová z ČSÚ.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uvedla, že Češi v květnu utratili v e-shopech v průměru o 455 korun více než před rokem. Počtvrté z pěti měsíců tak Češi v e-shopech zaplatili v průměru více než před rokem. „Zatímco vloni v květnu ti, kteří nakoupili v e-shopech, průměrně objednali zboží v hodnotě 4 147 korun, letos to byly 4 602 koruny,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Podle Jaromíra Jáče, hlavního ekonoma společnosti Generali Investments, prodeje prostřednictvím internetu urychlily svůj meziroční růst: Z dubnových 10,3 na 19,5 procenta v květnu. Připomněl, že meziroční růst tržeb se druhý měsíc dostal nad pět procent, což lze hodnotit jako velmi solidní.

„I nadále platí, že pomyslné karty jsou díky růstu reálné mzdy rozdány k tomu, aby se v české ekonomice i nadále zvyšovala spotřeba domácností a spolu s ní i maloobchodní tržby,“ sdělil faei.cz Jáč. Dodal, že za prvních pět měsíců letošního roku činil meziroční růst maloobchodních tržeb celkem 4,3 procenta a růst za celý letošní rok by též mohl překonat čtyři procenta – podobně jako loni.

Zákazníci mají dost peněz

Analytička Tereza Krček z Raiffeisenbank uvedla, že meziměsíční pokles tržeb o 0,2 procenta byl dán velmi silným výsledkem v dubnu. „Za potraviny tržby poklesly o 2 procenta, za pohonné hmoty vzrostly o 1,5 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,7 procenta,“ sdělila faei.cz.

Tereza Krček připomněla, že mzdy v prvním čtvrtletí roku rostly svižným tempem – nominálně o 6,7 procenta, reálně o 3,9 procenta. Spotřebitelé tak mají dostatek peněz na to, aby mohli nakupovat nezbytné, ale také zbytné statky.

„Reálné tržby maloobchodních prodejců by se mohly za celý letošní rok zvýšit o více než čtyři procenta. Důvodem je již výše zmíněný slušný růst reálných mezd a silný nákupní apetit spotřebitelů,“ konstatovala analytička Raiffeisenbank.

Podle Františka Mikošky, obchodně-marketingového ředitele společnosti Datart, ukazuje vývoj maloobchodu v segmentu elektra potvrzuje několik trendů. Například ten, že zákazníci přistupují k nákupům uvážlivěji.

„U levnější elektroniky hraje hlavní roli cena, zatímco u dražších výrobků roste důraz na vyvážený poměr ceny, kvality, funkcí a poskytovaných služeb. Stále větší význam má také komfort nákupu – zákazníci oceňují například dopravu zdarma nebo kvalitní zákaznický servis,“ uvedl Mikoška pro faei.cz.

Dodal, že v květnu došlo k typickému sezónnímu nárůstu zájmu o cestovní elektroniku, jako jsou powerbanky, adaptéry nebo fotoaparáty. Silnější odbyt zaznamenala i zahradní technika. „Pokračoval zájem o produkty z oblasti elektromobility – například prodej elektrických koloběžek vzrostl v květnu meziročně téměř o 20 procent,“ sdělil Mikoška.

Očekávaný zájem o klimatizace

„Z volnočasové aktivity se stává reálná a dostupná alternativa dopravy, která oslovuje spotřebitele napříč generacemi a reflektuje současný životní styl,“ řekl Mikoška. Výhled do dalších měsíců zůstává podle něj mírně optimistický.

„Zkušenosti z loňského léta ukazují, že v horkém počasí jsou velmi žádaným zbožím mobilní klimatizace a ochlazovače vzduchu. Letos lze předpokládat podobný trend,“ dodal pro faei.cz František Mikoška z Datartu.

Také podle ekonoma Kevina Tran Nguyena z Komerční banky zatím nic nenasvědčuje tomu, že by ve vývoji maloobchodních tržeb mělo v druhém čtvrtletí nastat výrazné zhoršení. Naopak se podle něj potvrzuje její celková robustnost.

„Navíc stále spatřujeme řadu pozitivních signálů. Důvěra domácností v ekonomiku v červnu zůstala nad dlouhodobým průměrem na úrovni 100,7 bodu. Kreditní impuls domácností sice lehce polevil, stále však zůstává výrazně pozitivní,“ uvedl pro faei.cz Kevin Tran Nguyen.

Ani výběr daně z přidané hodnoty podle něj nenasvědčuje, že by spotřebitelská poptávka citelněji oslabovala. „Její růst ale bude zřejmě postupně omezován ochlazováním na trhu práce a zhoršováním domácí ekonomické situace vlivem obchodních bariér,“ dodal analytik Komerční banky.

Velmi slušné tempo růstu

Také podle Petra Kymličky, partnera poradenské skupiny Moore Czech Republic, si maloobchodní tržby zachovaly v květnu velmi slušné tempo růstu. „V porovnání s prvním čtvrtletím jde o značné zrychlení,“ sdělil pro faei.cz Kymlička.

Všiml si například výrazného navýšení tržeb za pohonné hmoty. „Ty v květnu meziročně vzrostly o 14,5 procenta, v dubnu přitom jejich nárůst činil 12,3 procenta,“ řekl Kymlička, podle něhož „již tradičně k růstu přispěl také prodej prostřednictvím internetu“.

Uvedl, že oproti dubnu poklesly například tržby v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. „S ohledem na prázdniny a dovolené očekávám v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci přes letní měsíce výraznější nárůst tržeb,“ poznamenal Kymlička.

K tomu by současně mohlo podle něho dojít také ve zmiňovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, nebo v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek