Kolik peněz mohou Smartwings dostat od Boeingu?

Výrobce letadel Boeing se v uplynulých měsících dohodl hned s několika aerolinkami na vyrovnání za loňské uzemnění problémových letadel 737 Max. K největším provozovatelům „Maxů“ patřily v době uzemnění v březnu 2019 americké aerolinky Southwest Airlines a American Airlines, v jejichž barvách létalo 34, resp. 24 strojů.
Ilustrační foto: FAEI.cz

S těmi se Boeing dohodl na blíže nespecifikovaném vyrovnání na přelomu roku. Výrobce letadel však uzavírá dohody i s menšími provozovateli. Například letos v červnu se s ním na vyrovnání dohodla největší evropská cestovní kancelář, německá Tui, provozující patnáct „Maxů“.

Na přelomu roku se také na vyrovnání s Boeingem dohodly turecké aerolinie Turkish Airlines, které v době uzemnění provozovaly tucet problémových strojů. Agentura Reuters tehdy citovala turecká média, jež vyčíslila hodnotu kompenzace na 225 milionů dolarů. To dle současného kursu odpovídá zhruba částce pěti miliard korun.

PSALI JSME:
Boeing skončil loni poprvé za takřka čtvrtstoletí ve ztrátě

Turkish Airlines v době uzemnění provozovaly dvanáct problémových strojů. Smartwings ve stejnou dobu měly sedm „Maxů“. Pokud by vodítkem pro výši kompenzace měla být právě turecká zkušenost a výhradně počet provozovaných problémových strojů „Max“, mohl by dopravce Smartwings pomýšlet na kompenzaci až takřka za tři miliardy korun.

Ještě více by mohl žádat na základě zkušenosti brazilského dopravce GOL Linhas Aereas Inteligentes. Ten v době uzemnění provozoval jako Smartwings sedm problémových „Maxů“. Přitom se letos na jaře dohodl na kompenzaci v hodnotě 2,4 miliardy brazilských realů. To odpovídá více než deseti miliardám korun.

V praxi však nelze výši kompenzace odvozovat jednoduše jen od počtu provozovaných problémových strojů. Značnou roli hrají celkové podmínky kontraktu na dodání letadel a šíře celého kontraktu. Boeing většině aerolinek před uzemněním „Maxů“ dodal jen menší část těchto letadel.

PSALI JSME:
Šéf Boingu končí

Ke konci letošního února vyčíslil dopravce Smartwings celkovou škodu za uzemnění „Maxů“ na sto milionů dolarů, což odpovídá dle aktuálního kursu 2,2 miliardy korun. Realistické tedy je i na základě zkušenosti jiných dopravců předpokládat, že pokud bude po Boeingu v rámci své nynější žaloby požadovat sumu odpovídající 2,5 miliardy korun, má značnou naději se kompenzace opravdu dočkat.

Od konce února se škoda z uzemnění zvýšila, současně ovšem obecně platí, že nelze očekávat, že Boeing kompenzuje veškeré škody, které v souvislosti s uzemněním té či oné aerolince vznikly.

V první polovině letošního roku letečtí dopravci celosvětově zrušili objednávky zhruba čtyř stovek letadel. Částečně je důvodem pandemie koronaviru, ovšem hlavní roli hraje právě uzemnění letadel Boeing 737 Max. Z uvedené sumy čtyř stovek zrušených objednávek představují hned 313 ty, které se týkající právě „Maxů“. Před uzemněním Boeing dodal aerolinkám 387 kusů problémového modelu a registroval objednávky na více než čtyři tisíce těchto strojů.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Smartwings nakonec může odstavení Boeingů 737 MAX vyjít minimálně na 2,5 miliardy korun

×
  1. Od firmy z USA nedostanete jako podřadný občan druhé kategorie nic……Štědré odškodnění je vždy jen pro Američany.Pro Evropu jsou nachystáni jen uprchlíci z Afriky….

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Skupina PPF plánuje ovládnout Monetu

Minulý pátek po zavření trhu oznámila Moneta, že dostala od skupiny PPF návrh na získání akcií Monety do výše dvaceti procent od jejích akcionářů (dobrovolný veřejný návrh – pozn. aut.). Dále PPF plánuje začít …

Akcie Boeingu rychle rostou

Akcie amerického výrobce letadel Boeing dnes znatelně posilují. Na newyorské burze, kde se začalo obchodovat v rámci úterní seance, zhodnocují o až takřka o tři procenta. Důvodem růstu jejich ceny je to, že v Kanadě …

Equa bank se vloni propadl zisk více než o polovinu

Equa bank, vlastněná evropskou společností AnaCap Financial Partners, která vstoupila na tuzemský bankovní trh před osmi lety, včera oznámila své předběžné neauditované výsledky za rok 2020. Klíčový parametr, zisk, …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Předvídanost bitcoinu? Bude omezen celkovou zásobou stejně jako zlato,“ říká Dominik Stroukal

Rozhovor
Kryptoměnový svět se bouřlivě rozvíjí. Od roku 2009, kdy vznikly první kryptoměny jsme byli svědky několika vzestupů a pádů. Spousta lidí a firem se snaží z „bitcoinového světa“ udělat víc, než jen „digitální zlato“ a vytvořit standardní finanční produkty. Vloni se cena bitcoinu vyšplhala až k magické hranici 40 tisíc dolarů za jeden bitcoin. Nyní se dá očekávat, že bitcoin může letět strmě dolů až o 80 %, říká …
Rolovat nahoru