Smartwings nakonec může odstavení Boeingů 737 MAX vyjít minimálně na 2,5 miliardy korun

Názor
Celkem minimálně na dvě a půl miliardy korun. Na tolik se nejpravděpodobněji vyšplhají náklady tuzemského leteckého přepravce Smartwings spojené s uzemněním problémových letadel Boeing 737 MAX. Ke konci roku budou náklady činit 1,5 miliardy korun, ovšem realisticky se nedá příliš předpokládat, že by se problémová letadla vrátila do vzduchu před polovinou roku 2020. Odhad společnosti Smartwings, že vzlétnou už v květnu příštího roku, je zřejmě až příliš optimistický.
Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max. Foto: FAEI.cz

Připomeňme, že termín návratu letadel do provozu se neustále odsouvá. Letos v dubnu či květnu měli optimistické odhady za to, že by se mohla vrátit do vzduchu ještě před letošními prázdninami. Jen největší pesimisté hovořili o roku 2020, a to ovšem ještě o jeho prvním čtvrtletí. Nyní je zřejmé, že se to ani během prvního čtvrtletí příštího roku nestihne.

Letečtí přepravci obecně nemohou vrátit letadla do provozu hned, jakmile příslušný regulační úřad opětovné uvedení do provozu schválí. Letecké společnosti nejdříve obdrží informace o tom, jak provést aktualizaci palubního softwaru. Poté příslušné změny provedou. Další čas spolyká nutné zatrénování pilotů, kteří se musí s aktualizovaným softwarem sžít. Někteří letečtí přepravci musí zaškolit třeba i tisíce pilotů.

Smartwings disponuje v mezinárodním srovnání spíše nižším počtem problémových letadel 737 Max, což je v tomto ohledu výhoda. Nicméně bude třeba také provést zalétávání „nově seřízených“ letadel, pochopitelně ještě mimo komerční provoz, což si vyžádá další čas.

Po uvedení letadel do běžného provozu je navíc třeba počítat s tím, že část klientely s nimi nebude ochotna létat. Kvůli reputačnímu šrámu. To pro letecké přepravce představuje zvýšené náklady marketingového rázu, aby prostřednictvím vhodně zacílené komunikační kampaně veřejnost přesvědčili o bezpečnosti letadel.

V USA se přitom nyní spekuluje, že tamní regulátor schválí návrat problémových letadel do vzduchu nejdříve letos v březnu. Je přitom pravděpodobné, že evropský regulátor bude potřebovat nějaký čas na přezkum rozhodnutí svého amerického protějšku. Čas pro popsaný proces vrácení letadel do provozu se tedy v Evropské unie může začít odpočítávat až během dubna nebo května. Bude pak velkou výzvou, aby se letadla Boeing 737 Max vrátila do běžného provozu s cestujícími před začátkem prázdnin 2020.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Přerušení výroby boeingů je špatnou zprávou pro Trumpa

Zavřít reklamu ×
  1. Citace: „V USA se přitom nyní spekuluje, že tamní regulátor schválí návrat problémových letadel do vzduchu nejdříve letos v březnu. “ ?????????????

  2. Já tomu fakt nerozumím, tak software je opravený, Boeing za to ručí, tak v čem kdo má problémy ? Sakra, co spadlo Boeingů a dalších strojů na mechanické závady a dodnes to létá, protože se to opravilo, našlo se východisko oprav a jede to dál a tady budou dělat divadlo. Chápu že je to ožehavá věc, ale za tu dobu ten software musí být vyřešen a stroje musí do vzduchu.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.