
„Přelet byl náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám,“ informovala redakci manažerka komunikace Aera Radka Černá. Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5 000 kilometrů dlouhá cesta čtyři dny, kdy každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger).
„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit,“ uvedl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti Aero, odpovědný za tento projekt.
Nejenže je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. „To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků nejen z Aera, ale i z dalších externích institucí, která v tomto případě fungovala dokonale,“ dodal.
Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu okomentoval jeden z jeho přímých účastníků. „Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl testovací pilot Aera Vodochody Vladimír Továrek.

Nigérie je za poslední roky již pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros. Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích. Následně na nich v hangárech Aera započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací.
Nigérijské letouny jsou nově vybaveny systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace a také head-up displejem. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu letadel JF-17, což jsou čínsko-pákistánské jednomotorové lehké nadzvukové víceúčelové bojové letouny.