Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Analýza
Nejnověji vyvinutý letoun L-39NG z továrny Aero Vodochody se nyní může prodávat do celého světa. Firma po více než pětiletém procesu získala tzv. typovou certifikaci, kterou vydal Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany České republiky. Certifikace nemá časové omezení a platí po celou dobu výroby daného typu letounu, informovala společnost v tiskové zprávě.
Mezi hlavní výhody L-39NG z Aero Vodochody patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Foto: Aero Vodochody

Typová certifikace je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Současně to znamená, že letoun je zcela kompatibilní se všemi požadavky a systémy v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Zálet prvního sériového L-39NG se očekává do konce letošního roku.

Aero L-39NG je moderní, efektivní a komplexní cvičný proudový letoun pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letadlo je přímým nástupcem letounu Albatros L-39C, díky němuž se ve světě vycvičily tisíce profesionálních vojenských pilotů. V 70. a 80. letech 20. století byl v počtu cca 2 800 kusů součástí leteckého parku letectev tří desítek států.

Český cvičný proudový letoun L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

PSALI JSME:
Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

„Nově získaná typová certifikace potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.

„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii,“ informoval Filip Kulštrunk, viceprezident společnosti pro obchod a marketing společnosti.

Další jednání o dodávkách českého letounu s dalšími potenciálními zákazníky podle něj firma úspěšně odstartovala na nedávno skončené tradiční letecké show v britském Farnborough. Prvním odběratelem Albatrosů nové generace je maďarské letectvo, které si objednalo 12 letounů L-39NG. Na dalších přibližně 18 letadel má firma kontrakty s dalšími odběrateli.

PSALI JSME:
Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, jedna z legend českého letectví

Podle Kulštrunka jde v porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA o nákladově velice dostupné a dlouhodobě spolehlivé řešení pro moderní vzdušné síly: „Zcela nová konstrukce počítá s průběžnými modernizacemi dle přání zákazníků, a to hlavně v úrovni komunikačních a avionických systémů.“

Piloti, kteří již s letounem „nové generace“ měli možnost letět, oceňují výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany při případném nouzovém přistání nebo havárii letounu. To je dané tradiční robustností konstrukce letounu, která navazuje na L-39. To bylo v minulém století nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě.

„Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ sdělil Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG.

PSALI JSME:
Na pokračování filmu Top Gun se podílely japonské motorky i česká letadla

Aero Vodochody je největším leteckým výrobcem v České republice. V privatizaci jej získala investiční skupina Penta, které firma patřila až do loňského roku. Od té doby pětinu společnosti držel tradiční tuzemský obchodník se zbraněmi Omnipol a většinu (80 %) maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky.

Ten ale v letošním roce prodal svůj podíl maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, jejímž většinovým vlastníkem je maďarský podnikatel Zsolt Hernádi, jenž je již více než dvě desetiletí předsedou představenstva a výkonným ředitelem energetické společnosti MOL v regionu střední a východní Evropy.

Projekt Albatrosů „Next Generation“ představilo Aero Vodochody na veletrhu ve Farnborough už v roce 2014. První prototyp, který kombinoval stávající drak proudového podzvukového cvičného letounu vyvinutého v šedesátých letech 20. století v Aeru Vodochody, a nový motor, měl vzlétnout v září 2015. Letoun měl být představen na přelomu let 2016 a 2017, ale stalo se tak až v říjnu 2018.

PSALI JSME:
Aero Vodochody prohlubuje spolupráci se společností Embraer

Zavřít reklamu ×
  1. Byl by to zajímavý článek kdyby obsahoval technická data a vysvětlení jakým způsobem by byl letoun přínosem pro armádu místo dosavadní techniky. Pokud je jen výcvikový tak jaké je jiné použití?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB