Typová certifikace je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Současně to znamená, že letoun je zcela kompatibilní se všemi požadavky a systémy v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Zálet prvního sériového L-39NG se očekává do konce letošního roku.
Aero L-39NG je moderní, efektivní a komplexní cvičný proudový letoun pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letadlo je přímým nástupcem letounu Albatros L-39C, díky němuž se ve světě vycvičily tisíce profesionálních vojenských pilotů. V 70. a 80. letech 20. století byl v počtu cca 2 800 kusů součástí leteckého parku letectev tří desítek států.
Český cvičný proudový letoun L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
„Nově získaná typová certifikace potvrzuje, že tento špičkový stroj překonává svého předchůdce. Všichni v Aeru věříme, že L-39NG bude v budoucnu ještě úspěšnější. To je pozitivní zpráva nejen pro Aero, ale pro celý český letecký průmysl, který je do výroby a vývoje L-39NG intenzivně zapojen,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody.
„Sériová výroba L-39NG jede na plný plyn. Díky již uzavřeným kontraktům máme zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii,“ informoval Filip Kulštrunk, viceprezident společnosti pro obchod a marketing společnosti.
Další jednání o dodávkách českého letounu s dalšími potenciálními zákazníky podle něj firma úspěšně odstartovala na nedávno skončené tradiční letecké show v britském Farnborough. Prvním odběratelem Albatrosů nové generace je maďarské letectvo, které si objednalo 12 letounů L-39NG. Na dalších přibližně 18 letadel má firma kontrakty s dalšími odběrateli.
Podle Kulštrunka jde v porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA o nákladově velice dostupné a dlouhodobě spolehlivé řešení pro moderní vzdušné síly: „Zcela nová konstrukce počítá s průběžnými modernizacemi dle přání zákazníků, a to hlavně v úrovni komunikačních a avionických systémů.“
Piloti, kteří již s letounem „nové generace“ měli možnost letět, oceňují výborný výhled z kabiny a vysokou úroveň jejich ochrany při případném nouzovém přistání nebo havárii letounu. To je dané tradiční robustností konstrukce letounu, která navazuje na L-39. To bylo v minulém století nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě.
„Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M. Díky tomu náš letoun vyniká nízkými provozními náklady a na svou třídu excelentním doletem,“ sdělil Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG.
Aero Vodochody je největším leteckým výrobcem v České republice. V privatizaci jej získala investiční skupina Penta, které firma patřila až do loňského roku. Od té doby pětinu společnosti držel tradiční tuzemský obchodník se zbraněmi Omnipol a většinu (80 %) maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky.
Ten ale v letošním roce prodal svůj podíl maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, jejímž většinovým vlastníkem je maďarský podnikatel Zsolt Hernádi, jenž je již více než dvě desetiletí předsedou představenstva a výkonným ředitelem energetické společnosti MOL v regionu střední a východní Evropy.
Projekt Albatrosů „Next Generation“ představilo Aero Vodochody na veletrhu ve Farnborough už v roce 2014. První prototyp, který kombinoval stávající drak proudového podzvukového cvičného letounu vyvinutého v šedesátých letech 20. století v Aeru Vodochody, a nový motor, měl vzlétnout v září 2015. Letoun měl být představen na přelomu let 2016 a 2017, ale stalo se tak až v říjnu 2018.
Byl by to zajímavý článek kdyby obsahoval technická data a vysvětlení jakým způsobem by byl letoun přínosem pro armádu místo dosavadní techniky. Pokud je jen výcvikový tak jaké je jiné použití?