
Majitel značky Labubu má tak větší hodnotu než Barbie, Transformers a Hello Kitty dohromady. I když v Česku ani Polsku zatím nejsou žádné obchody Pop Mart, hračky této společnosti jsou už velmi populární. Labubu ukazuje, jak se mění spotřeba mladých lidí a jak lze emoce úspěšně monetizovat.
Výrobce Labubu, čínská společnost Pop Mart, začínal jako obchod s drobnostmi. Prodejní koncept figurek je jednoduchý: Blind box, tedy uzavřená krabička, jejíž obsah se odhalí až po otevření.
Starším generacím připomíná vzrušení z Kinder Surprise, jen je přizpůsobené době TikToku a Instagramu. Samotný nákup se stává divadlem a unboxing lze sdílet na sociálních sítích. Nekupujete jen hračku, kupujete kus sdílené identity a nový zážitek.
V úterý Pop Mart zveřejnil výsledky za první polovinu roku 2025, potvrzující, že mánie Labubu není jen krátkodobý trend, ale silný byznys. Tržby meziročně vzrostly o 204 procenta na 13,88 miliardy jüanů (1,93 mld. USD). Čistý zisk se zčtyřnásobil na 4,57 miliardy jüanů, což je nárůst o 396 procent.
Po zveřejnění výsledků akcie vzrostly o 12 procent na nové historické maximum. Od začátku roku vzrostla cena akcií o 247 procent a za posledních 12 měsíců o 583 procent. Řada The Monsters, jejímž hlavním hrdinou je Labubu, vygenerovala 670 milionů dolarů – více než sedminásobek oproti minulému roku. Tato částka je téměř dvojnásobkem tržeb Barbie ve stejném období (374 mil. USD).
Důvodem je fakt, že kupující Labubu jsou v mnohem větší míře dospělí, obvykle z generace Z, kteří jsou ochotni utratit více než rodiče kupující hračky dětem. Jde také o symbolický kulturní posun – nová globální ikona se již nerodí ve Spojených státech, ale v Číně.
Úspěch Labubu podporuje i další produkty Pop Mart. Nejvíce rostou plyšové hračky – za šest měsíců dosáhly prodeje 6,14 miliardy jüanů, nárůst o 1 276 procent, čímž tato kategorie tvoří 44 procent tržeb oproti 9,8 procenta před rokem.
Hrubá marže vzrostla ze 64 na 70,3 procenta. Takové úrovně bývají spíše spojovány s nehmotným zbožím než s fyzickými produkty. Pop Mart toho dosáhl nízkými výrobními náklady a vysokými prodejními cenami.
Společnost se rychle globálně rozšiřuje, snaží se plně využít současný boom. V asijsko-pacifickém regionu mimo Čínu tržby vzrostly o 258 procent, v Americe o 1 142 procent a v roce 2025 tam otevřeli 19 nových obchodů. V USA se prodeje řízené TikTokem zvýšily o 2 033 procent, z 14,7 milionu jüanů na více než 315 milionů jüanů.
V Evropě nárůst činil 729 procent. Celkem Pop Mart nyní provozuje 571 obchodů v 18 zemích a 2 597 „roboshopů“, automatů prodávajících figurky a hračky. Ve střední Evropě společnost nemá žádnou pobočku; nejbližší jsou ve Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku.
Pop Mart systematicky buduje komunitu zákazníků a posiluje jejich loajalitu. Více než 91 procent tržeb pochází od opakovaných kupujících, což dokládá, že Pop Mart neprodává jen hračky, ale i pocit sounáležitosti. Hledání blind boxů se stává sociálním rituálem.
Efekt je vidět přímo v tržní hodnotě. Na konci roku 2023 byla hodnota Pop Martu 3,44 miliardy dolarů, dnes jeho kapitalizace překročila 47 miliard. Za méně než dva roky společnost vzrostla patnáctkrát a předstihla historické výrobce hraček.
Hasbro je aktuálně oceněn na 11,23 miliardy dolarů, Sanrio na 12,46 miliardy a Mattel na 5,69 miliardy, oproti předchozím 6,67 miliardy. Tento skok nejlépe ilustruje změnu éry, kdy Labubu je nyní hodnotnější než Barbie, Transformers a Hello Kitty dohromady.
Rizika a výzvy jsou však významná. Více než třetina tržeb pochází z Labubu, což je klasický případ koncentrace. Pokud hype opadne, efekt bude okamžitý. V Číně státní média již kritizovala blind boxy, přirovnávající je k hazardu a navrhující omezení pro nezletilé. Sekundární trh, kde mohou vzácné figurky dosahovat až dva tisíce dolarů, ukazuje stále spekulativnější charakter fenoménu.
Očekávaný P/E poměr Pop Martu je 36,5× pro rok 2025 a 28,4× pro rok 2026. Tyto úrovně jsou několikanásobně vyšší než u většiny konkurentů: Hasbro 16×, Sanrio 38×, Mattel pouze 11×. Jde však o výpočty založené na předpokladu pokračování současného růstu.
Skutečnou zkouškou bude, zda společnost dokáže efekt Labubu zopakovat i u jiných produktů. Nákupní centra a luxusní značky jsou dnes ochotna spolupracovat, láká je hype. Aby se tento úspěch proměnil v dlouhodobý zdroj příjmů, bude klíčová kreativní kontinuita a schopnost proměnit emoce v dlouhodobou loajalitu.
Autor je tržní analytik společnosti eToro
(Redakčně upraveno)