Hlavní letní sezóna cestovním kancelářím skončila se závěrem prázdnin, a přestože nadále vypravují do zahraničí tisíce zájezdů týdně, už mohou bilancovat, jak pro ně dopadlo nejdůležitější období celého roku.

Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) si letos každý Čech mířící na dovolenou s cestovní kanceláří připlatil oproti loňsku v průměru zhruba tisíc korun. O zhruba tisícovku vzrostla také průměrná cena last minut zájezdů. Důvodem je nižší kurs koruny, snaha zaplatit si lepší služby v hotelích vyšší kategorie a přesun zájmu směrem k bezpečnějším evropským zemím.
Ve druhém čtvrtletí roku 2015 dosáhl počet dovolených vypravených cestovkami 1,1 milionu, což zhruba odpovídá loňské statistice, nejvíce turistů mířilo tradičně do Chorvatska a Itálie a nejvíce létalo se do Řecka, Španělska a Bulharska.
Nabídka pobytů last minute byla v červenci a první polovině srpna oproti minulým letům omezená, protože taktika turistů se přesunula k zajištění si dovolené v režimu first minute na začátku roku. Vysoké prodeje first minute stojí podle marketingového ředitele společnosti Stanislava Zímy i za rekordními tržbami cestovní kanceláře Exim tours v loňském roce. Ty jí stouply o 16 % na 4,3 miliard korun a zisk před zdaněním firma zvýšila o 57 % na 221,6 milionu korun.
Nejnižší ceny last minute zájezdů CK nabízely tři až jeden den před odletem, především do Tuniska, Turecka a Egypta, což napovídá, že zájemci o tyto destinace berou v úvahu nejen slevu zájezdu, ale sledují do poslední chvíle politickou a bezpečnostní situaci v místě dovolené a podle ní se rozhodují. A ani nízká cena nezabránila přesunu poptávky od Tuniska a Egypta ve prospěch jihoevropských zemí. Po útoku na pláži v Tunisku došlo k propadu zájmu o dovolenou v zemi meziročně o víc než polovinu.
V letošním roce ukončily svou činnost pouze tři cestovky, z nichž největší byla CK Marine tour, která v zahraničí nechala 900 českých klientů. Na českém trhu nyní operuje celkem 942 aktivních pojištěných cestovních kanceláří.