
Milgrom s Wilsonem získávají nejprestižnější ocenění v oblasti ekonomie za rozvoj teorie aukcí a za koncipování zcela nových aukčních mechanismů. Tyto mechanismy se dnes používají například při aukcích kmitočtů mobilních sítí.
Z jejich nových koncepcí, s nimiž Milgrom s Wilsonem přišli, těží přitom jak prodávající, tak kupující, tak i daňový poplatník. Volba konkrétního mechanismu aukce zásadně určuje její výsledek, neboť jednotliví dražitelé jednají strategicky, s využitím jim dostupných informací. To znamená, že ve svém rozhodování v rámci aukce berou v potaz jak to, co vědí sami, tak to, co – jak se domnívají – vědí ostatní dražitelé.
Jak Milgrom, tak Wilson, kteří oba působí na Stanfordově univerzitě, jsou úspěšní nejen v oblasti akademické ekonomie, ale také v praxi. Radí společnostem, jak v aukcích – například těch kmitočtových – optimálně postupovat.
Milgromův tým například v roce 2006 zajišťoval poradenské služby společnosti Comcast a jejími konsorciu, SpectrumCo. Podle studie Winning Play in Spectrum Auctions, kterou v roce 2009 publikoval americký Národní úřad pro ekonomický výzkum, šlo o „nejneobyčejnější výkon v historii amerických aukcí frekvenčního spektra“.
SpectrumCo podle studie díky zvolenému postupu při dražbě ušetřilo takřka 1,2 miliardy dolarů. O tolik levněji totiž získalo frekvence v porovnání s tím, kolik za jejich srovnatelnou obdobu platili jiní dražitelé, společnosti jako T-Mobile nebo Verizon.
Jedním z taktických postupů konsorcia SpectrumCo bylo skokové navýšení nabízené sumy – o 750 milionů dolarů. Šlo o nevýraznější skokové navýšení nabízené sumy v historii amerických frekvenčních aukcí a Americkou Federální komisi pro komunikace přimělo ke změně dražebních pravidel.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)