Lidé šetří na potravinách, ale utrácejí za kosmetiku nebo oblečení

Obchody čekají na konci roku doslova nákupní žně. Domácnostem rostou příjmy, a tak se nebojí utrácet. Nakupují třeba kosmetiku, oděvy nebo obuv. Jak ve svých komentářích pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) upozorňují vybraní tuzemští analytici, existuje jedna specifická oblast, kde Češi stále šetří – jsou to potraviny.
Mezi lidmi roste „nákupní apetit“, nejvíce rostou tržby e-shopům. Ilustrační foto: Pixabay.com
Mezi lidmi roste „nákupní apetit“, nejvíce rostou tržby e-shopům. Ilustrační foto: Pixabay.com

Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) se tržby v maloobchodě v říjnu reálně zvýšily meziročně o 2,8 procenta a meziměsíčně o 0,4 procenta. Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 5,5 procenta a za nepotravinářské zboží o 4,3 procenta, naopak za potraviny klesly o 0,3 procenta.

„Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s nepotravinářským zbožím s výjimkou prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením. Tržby za prodej potravin meziročně poklesly,“ potvrdila Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Například tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 9,2 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8 procent, s oděvy a obuví o 5,9 procenta. Naopak tržby ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 2,2 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 0,1 procenta.

Internetovým a zásilkovým obchodům vzrostly tržby podle ČSÚ o 7,3 procenta. „Maloobchod vstoupil do čtvrtého kvartálu velmi úspěšně,“ uvedl pro faei.cz Jan Bureš, hlavní ekonom skupiny ČSOB. „Po trochu slabším září se tak maloobchod vrací do ‚vyjetých kolejí‘ a potvrzuje naše sázky na pokračující rychlý růst spotřeby domácností.“

Skvělá spotřebitelská nálada

Pokračující růst reálných mezd by podle něj měl i v předvánočních měsících přát spotřebě domácností. „Meziroční dynamika se podle nás udrží v blízkosti tří procent s pravděpodobným zrychlením reálných tržeb v internetových obchodech,“ uvedl Bureš.

V příštím roce bude podle něj dynamika maloobchodu i spotřeby lehce slábnout s tím, jak pozvolně zpomalí mzdová dynamika. „Za celý rok 2026 odhadujeme růst reálných útrat domácností lehce nad 2,5 procenta, což je o něco méně než letos (+3 %),“ dodal Jan Bureš.

Ekonom Komerční banky Martin Gürtler potvrdil, že se nálada spotřebitelů významně zlepšila, což by mohlo i nadále vést k větší ochotě utrácet. „V říjnu a listopadu důvěra spotřebitelů v ekonomiku výrazně rostla a dostala se na nejvyšší úroveň od pandemie,“ uvedl pro faei.cz.

Dodal, že se zároveň nachází vysoko nad svým dlouhodobým průměrem. „S ohledem na překvapivě silné výsledky ekonomiky za třetí čtvrtletí letošního roku a pokračující růst reálných mezd by tento optimismus mohl přetrvat,“ konstatoval Gürtler.

To by podle něj mohlo přispět k udržení vyššího růstového tempa ekonomiky, neboť průmysl nejspíše příliš podpory neposkytne. V posledních čtvrtletích navíc tuzemské ekonomice pomáhal také vývoz služeb.

„To může ukazovat na postupné strukturální změny v ekonomice a na možné nové zdroje hospodářského růstu. Na přeskupování mezi odvětvími ukazují i data zaměstnanosti,“ uvedl Gürtler. Průmysl už několik let snižuje počty pracovníků, sektor obchodu a služeb je naopak nabírá.

Prudký nárůst on-line nákupů

Hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček si na statistických číslech všiml prudkého nárůstu tržeb e-shopů, které jsou 2,6krát rychlejší než celkové maloobchodní tržby. „Prodeje přes internet začínají atakovat rekordní úrovně, které jsme evidovali v období pandemie,“ uvedl pro faei.cz.

„K prudce rostoucí oblibě online nakupování mohou přispívat srovnávače cen, které vyhledávají nejvýhodnější nabídky na trhu. Pozitivní vliv má i rozvoj boxů, do nichž lze dodávat objednané zboží 24 hodin denně. Ty se dnes běžně vyskytují i v malých obcích,“ poznamenal Křeček.

Také Martin Kron, analytik Raiffeisenbank, se ve svém komentáři pro faei.cz přidal k ekonomům, podle nichž vyhlídky maloobchodních prodejců zůstávají velmi dobré. Hovoří dokonce o „rostoucím nákupním apetitu“.

„Přicházejí poslední dva měsíce roku, které se pojí především s vánočními svátky a listopadovým hitem v podobě Black Friday, což bývá hlavní sezona pro značnou část sektoru,“ uvedl Kron. „Maloobchodní tržby budou dále stoupat a za celý letošek se přiblíží k čtyřprocentní hranici růstu.“

Ředitel GLS v ČR Petr Pěcha také předpokládá, že stěžejní nákupní aktivita se bude letos odehrávat online. „Podle aktuálního velkého předvánočního průzkumu GLS totiž 85 procent lidí nakoupí dárky převážně online,“ sdělil Pěcha pro faei.cz.

Dodal, že zájem o rozvoz v Black Friday týdnu byl o čtvrtinu vyšší než v loňském roce (už tehdy rekordním, pozn. red.). „Očekáváme, že tento trend vydrží až do Vánoc, čeká nás velmi silná a rekordní sezona,“ poznamenal Petr Pěcha.

Zájem o zahraniční e-shopy

Ředitel PPC Profits Tomáš Čupr se domnívá, že útratám v e-shopech před Vánoci ještě napomohou také slevové akce. „A třeba i stále flexibilnější možnosti doručení zásilek související s boomem výdejních boxů,“ konstatoval pro faei.cz Čupr.

Stále více Čechů podle něj nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří asi 40 procent útraty. „Letos poprvé vidíme skutečně masivní nasazení nástrojů umělé inteligence (AI) – od generování popisů po predikci poptávky,“ uvedl Tomáš Čupr, podle něhož je možné s AI ušetřit desítky hodin a rychleji reagovat na poptávku.

Opatrně se na aktuální vývoj dívá Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Říjnový vývoj naznačuje, že maloobchod si sice udržuje stabilní základnu růstu, ale nenachází významnější impulz, který by táhl tržby podstatně nahoru,“ uvedl Kymlička pro faei.cz.

Do konce roku se bude podle něj situace odvíjet od dvou klíčových faktorů: „Od vývoje cenové hladiny, zejména potravin a energií, a od očekávání spotřebitelů v souvislosti s blížícími se svátky a nákupy dárků,“ sdělil Kymlička. „Pokud se ceny stabilizují a reálné příjmy porostou, maloobchod má reálnou šanci zakončit rok růstem navzdory různým ekonomickým i politickým nejistotám,“ dodal.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek