Loučení s plnou parádou? Alfa Romeo je na tom špatně, ale pořád dělá skvosty

V roce 2019 nebyla na evropském trhu značka, jejíž propad by byl větší. Alfa Romeo loni oslabila o tučných 35 procent a dostala se na roční odbyt 54 000 aut. Prodává asi čtyřikrát méně než Mini a dvakrát méně než Smart, Volkswagen nepotřebuje na stejný objem ani čtrnáct dnů…
Výjimečné vozy musí mít i výjimečné výrobní kvóty. A nejinak je tomu také u Alfy Romeo GTA, respektive GTAm. Foto: Alfa Romeo

Vzepětí z let 2017 a 2018 je zdá se minulostí, letošní brutálně krutý rok italské značce možná pustí žilou i smrtelně, protože na svém domácím trhu dělá polovinu obchodů – a Apeninský poloostrov je koronavirem nyní úplně paralyzovaný. Přesto však Milánští stále umějí, jak dokazuje poslední novinka.

Foto: Alfa Romeo

Dárek k narozeninám

V červnu značka oslaví 110 let své existence a už byly odhaleny dva dárky: Nové příležitostné logo a sedan Giulia GTA. Novinka vychází ze stejně pojmenovaného automobilu z roku 1965 a zkratka znamená jako tehdy Gran Turismo Alleggerita, tedy odlehčené gran turismo. V polovině šedesátých let vůz vyvinula společnost Autodelta z tehdejší Giulie Sprint GT. U motoru 1,57 litru se nakonec dostala až na 170 koní.

Foto: Alfa Romeo

Základ ve čtyřlístku

Současný ostrý sedan vychází z provedení Giulia Quadrifoglio a pod kapotou mu pracuje vidlicový zážehový šestiválec 2.9 o výkonu 540 koní. Dvěma turby přeplňovaná jednotka odfukuje do titanového výfukového systému Akrapović a na starosti má o sto kilogramů menší hmotnost než u výchozí varianty. Jeden kůň výkonu tak obrazně nese pouhých 2,82 kg, což je podle Italů rekord třídy. Jízdní vlastnosti povyšuje přitvrzený podvozek a o pět centimetrů větší rozchod kol vpředu i vzadu.

Foto: Alfa Romeo

Něco na okruhy

Komu by ovšem i tohle bylo málo, může zájemce sáhnout po extrémnější verzi GTAm, která už ani nemá zadní sedadla. Do kabiny se nastěhovaly přední skořepinové sedačky se šestibodovými pásy, úložné prostory pro helmy za jejich opěradly, hasicí přístroj a ochranný trubkový rám.

Stejně jako u GTA je k dispozici aktivní aerodynamika vyvinutá ve spolupráci s techniky Sauber Engineering, to znamená, že má původ v F1. Na tuto disciplínu odkazují i 20palcová kola s centrální maticí. Přes zmíněné úpravy ale GTAm může i na normální silnice. Při hmotnosti 1520 kilogramů se vůz dostane na stovku za 3,6 sekundy.

Foto: Alfa Romeo

Zvedne odbyt? Moc ne

Výjimečné vozy musí mít i výjimečné výrobní kvóty. A nejinak je tomu také u Alfy Romeo GTA, respektive GTAm. Obou provedení vznikne celkem 500, všechny vozy budou číslované a opatřené certifikátem. Kupci navíc dostanou možnost vybírat ze speciální sady příslušenství. Sem patří helmy Bell, závodnický set Alpinestars (rukavice, boty, kombinéza) nebo povlak na celé auto. A ještě obdrží pozvání na lekce jízdy v Alfa Romeo Driving Academy.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek