MOL ve středu uvedl, že hlavní rafinerie v zemi, Danube, běží pouze na 50 až 55 procent svého celkového výkonu. Důvodem má být to, že se po údržbové odstávce vrací do provozu. Není ovšem jasné, kdy bude moci fungovat naplno.
Pokud by to mělo být až za delší dobu, kritická situace se zásobování palivy se v zemi dále vyhrotí. Zhoršuje ji právě zastropování. To vede k tomu, že se přirozeně nesnižuje poptávka po palivech, zatímco se současně omezuje jejich nabídka.
Například zahraniční dodavatelé totiž nejsou tolik ochotní dodávat na maďarský trh, kde právě čelí zastropovaným prodejním cenám. Raději přesměrovávají dvé dodávky jinam, do jiných zemí, kde zastropování jako v Maďarsku není.
Rafinérie Danube, která se nachází v obci Százhalombatta, nedaleko Budapešti jihozápadním směrem, zajišťuje 100 procent maďarských palivových potřeb. Rafinérie představuje hlavní rafinační kapacitu společnosti MOL v zemi. V současnosti zpracovává extrémně zlevněnou ruskou ropu Ural.
O víkendu vláda premiéra Viktora Orbána vydala nový výnos, na jehož základě upustí od zastropování cen pohonných hmot tehdy, pokud nebudou dodávky ropy Ural z Ruska dostatečné či pokud právě rafinérie Danube nebude v plném provozu.
V poslední době dochází k výpadkům dodávky ruské ropy do Maďarska a obecně jižní větví ropovodu Družba, a to kvůli poměrně intenzivním bojům na Ukrajině, kde Rusko útočí na energetickou infrastrukturu země, právě včetně ropovodů a souvisejících zařízení.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com
Pohonné hmoty jsou na cenách jako před válkou. Není tudíž co řešit!