Made in Czechoslovakia: Úspěchy střídaly propadáky

Jaká jsou výrobní, průmyslová i kulturní pozlátka, ale i nešvary, neúspěchy či kontroverzní projekty uplynulého století české samostatnosti? Není to sice dlouhá doba, ale pro člověka znamená celý život. Za těch sto let se na našem území urodilo, dokázalo, vymyšleno, vytvořilo a postavilo hodně. Ušli jsme řádný kus cesty a i přes tmavší a šedá období naší historie, to s námi nevypadá zas tak špatně.
Národní technické muzeum v Praze si k významnému jubileu přichystalo jedinečnou výstavu Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět. Foto: Národní technické muzeum

Setkat se nejen s inspirativními osobnostmi historie, ale také s vizionářskými představami, které nedošly naplnění, i nereálnými vizemi, zní jako z fantastického filmu. Je to prozaičtější. Národní technické muzeum v Praze si k významnému jubileu přichystalo jedinečnou výstavu Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět. Čtyři podlaží, na nichž se „odehrávají“ nejvýznamnější milníky české architektury, hospodářství, techniky, průmyslu či motorismu, rozhodně stojí za vaši pozornost.

Architektonické skvosty i zvěrstva

Nejvyšší patro muzea je věnováno architektonickým skvostům, které častokrát obdivovali i světoví odborníci, ale během prohlídky narazíte i na nevzhledné až obludné budovy, z nichž některé natrvalo „ozdobily“ náš městský prostor.

Za povšimnutí stojí projekty, jež nás úspěšné reprezentovaly na světových výstavách EXPO, vycházejících zejména z pera manželů Machoninových, jejichž věhlas daleko přesahoval naše území.

Překvapí vás i nerealizované a často technicky neproveditelné návrhy, nad nimiž zůstává rozum stát. Praha se dokonce za dob socialismu měla stát dějištěm konání olympijských her. Nesplněný socialistický sen dodnes připomíná hotel Olympik. Z řady obrazů a nákresů, na něž během procházky expozicí narazíte, se dozvíte, že celá řada našich měst či jejich částí se mohla ubírat úplně jiným architektonickým směrem.

PSALI JSME:
Anketa: Značka Baťa českou průmyslovou ikonou století

Stoleté zlaté české ručičky

Za řadou světových zlepšováků stojíme právě my, Češi. V druhém patře muzea vás obklopí prezentace nejvýznamnějších průmyslových podniků. Historie řady z nich spadá dokonce do 19. století, a na výsluní se tedy drží více než 150 let. Kdo by neznal kopřivnickou Tatru, která patří mezi druhou nejstarší automobilku hned po francouzském Peugeotu. Nákladní auta začala vyrábět o nějaké ty roky později, ale unikátní podvozek obdivují odborníci stále.

Do podvědomí světové veřejnosti se neodmyslitelně zapsala i automobilka Škoda, dnes již v rukou zahraničních vlastníků, ale s většinovou výrobou u nás. Věděli jste, že zakladatelem strojírenské továrny v Plzni vlastně nebyl Emil Škoda? A že podnik zbohatl na výrobě zbraní? Hodinky světové kvality Prim, letecká technologie Aero Vodochody, společnost s kancelářskými potřebami KOH-I-NOOR, průkopník moderních spotřebičů MORA a řada dalších firem s českou tradicí či odkazem dokazují, že máme na co hrdí.

PSALI JSME:
Bylo lépe před 100 lety, nebo dnes?

Od retro mixéru po originál prezidenta

Při procházce narazíte na předchůdce moderních spotřebičů, chytrých zařízení a prapředky dopravních prostředků. K nejunikátnějším exponátům celé výstavy bezpochyby patří vůz NW Präsident, který byl prvním továrně vyráběným sériovým automobilem na území Česka, resp. tehdejšího Rakouska-Uherska, a jedním z prvních automobilů na světě vůbec.

Na každém rohu na vás vykouknou historické vysavače, kávovary, mixéry, fotoaparáty, fény, pračky, sušičky, žehličky, unikátní prvorepublikové nádobí či nářadí a jiné domácí zařízení. Setkáte se také s dobovými koly, motorkami, automobily i vlaky.

Sdílet:
    • máte určitě pravdu a pisatel je možná nacionalista, záměrně vynechal všechny ty věhlasné slovenské firmy na výrobu letadel, automobilů, lokomotiv apod. ze zmiňovaného období “C a K” a první republiky. Ovšem musíte vyzdvihnout jeho znalosti. Z článku vyplývá že “President” je první vůz T.G.Masaryka

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru