
Podle americké televizní stanice CNBC je nejzásadnější novinkou Xpengu plán spuštění testovacích jízd robotaxi flotily již v roce 2026, konkrétně v domovském Kantonu a dalších klíčových čínských městech.
Celkově byly představeny tři modely, přičemž každý z nich má disponovat až čtyřmi specifickými Turing AI čipy s výkonem 3 000 TOPS. Podle slov vedení firmy by mělo v rámci širšího automobilového sektoru jít s přehledem o nejvyšší výkon.
Na druhou stranu software vozidel bude poháněn modelem Vision-Language-Action (VLA) druhé generace, který dokáže efektivně zpracovat vizuální i jazykové podněty a zároveň samostatně přijímat rozhodnutí v reálném čase. Na technologické úrovni tedy jde o zásadní posun, díky němuž se Xpeng vymaňuje ze závislosti na externích amerických grafických čipech.
Kromě toho výrobce navázal spolupráci také s divizí AutoNavi od Alibaby, která umožní integrovat navigaci a jízdní portál přímo do služby robotaxi.

Brian Gu, spoluprezident společnosti, byl sice ještě před rokem vůči tomuto projektu mírně skeptický, avšak podle jeho nejnovějších vyjádření se výpočetní výkon zvyšuje rychleji, než původně očekávali, na základě čehož se robotaxi mohou stát již brzy běžnou součástí ulic čínských měst.
Vedle autonomních vozidel Xpeng zároveň překvapil i druhou generací humanoidního robota s názvem Iron, jehož masová výroba je naplánována již na příští rok.
Jedním dechem je však důležité dodat, že uplatnění by měl v prvních fázích najít spíše jako průvodce v showroomech, prodejnách či na recepcích, než jako plnohodnotný pracovník ve fabrikách – především kvůli vysokým nákladům oproti ceně pracovní síly v Číně.
Generální ředitel firmy Siao-Pcheng naznačil, že v horizontu deseti let by počet humanoidů mohl přece jen převýšit počet prodaných aut. Na rozdíl od Tesly, která své robotaxi testuje v Texasu, se Xpeng soustředí především na komplexnost svých autonomních řešení.

Na marketing na rozdíl od konkurence klade mnohem menší důraz. Poznamenal to i sám Siao-Pcheng: „V mnoha oblastech, jako jsou humanoidní roboti či létající vozidla, jsme začali dříve než Tesla – jen jsme o tom méně mluvili.“
Hodnota akcií společnosti Xpeng si od začátku roku připsala téměř 100 procent. Pro porovnání – výkonnost Tesly za stejné období dosahuje přibližně 20 procent. Z dlouhodobějšího hlediska je situace poněkud odlišná. Xpeng se od absolutního vrcholu obchoduje níže přibližně o 50 procent, zatímco Tesla za stejné období investorům přinesla více než 140 procent.
Na druhou stranu to pro Xpeng představuje do budoucna potenciál navýšení hodnoty o 270 procent, a to pouze v případě návratu na zmíněné absolutní maximum.
Autorka je analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)












