Čínské elektroojetiny válcují český trh, zájem o ně raketově roste

Bazarové elektromobily z Číny si získávají stále větší pozornost českých motoristů. V prvních měsících roku vyhledávali modely Dongfeng a MG častěji než vozy tradiční značky. Vyplývá to z analýzy, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytl portál TipCars, jeden z největších tuzemských auto-moto inzertních webů. Vysoký zájem o čínské modely potvrzuje rovněž Mototechna.
Ojeté elektrovozy se stávají významným segmentem tuzemského automobilového trhu. Ilustrační foto: FAEI.cz/Pavel Baroch

„Ve vyhledávání ojetin je letos patrný masivní nárůst zájmu o čínské značky,“ potvrdil Marek Knieža, ředitel portálu TipCars.com, který má v nabídce na čtyři tisíce elektromobilů a hybridů.

„V porovnání s koncem loňského roku narostlo vyhledávání prakticky všech elektromobilů. MG a Dongfeng si však připsaly nejvyšší skok. Mezikvartální rozdíl u MG je téměř dvojnásobný, u Dongfengu třiapůlnásobný.“

Zatímco například u zavedeného vozu Škoda Enyaq se od počátku roku zvýšil zájem o dvě procenta a u Volkswagenu e-Golf nebo Volvu XC40 dokonce až o 25 procent, v případě čínské značky MG to je o 84 procent a u Dongfengu dokonce o 244 procent.

I tak ale podle údajů TipCars zůstává letošní pomyslnou jedničkou Hyundai Kona, o kterou se sice zájem zvýšil jen minimálně, i tak ale zaznamenala největší četnost v hledání.

Příznivý poměr ceny a kvality

„Vysoká čísla obou čínských zástupců jsou na jednu stranu ovlivněna tím, že návštěvníci nerozlišují modely, ale berou značku jako celek. Na druhou stranu je to jasný signál, že čínské elektromobily dokáží zaujmout velmi příznivým poměrem ceny a nabízené hodnoty,“ uvedl Marek Knieža.

Dodal, že s výhledem na právě spuštěné státní dotace pro podnikatele narostlo vyhledávání mladých elektroaut do jednoho roku stáří. „Zájem o ně stoupl o 38 procent,“ konstatoval Knieža. Nejvíce zájemci vyhledávají elektroojetiny v cenové úrovni do půl milionu korun. Tedy mezi modely, jako BMW i3, Dacia Spring, Nissan Leaf nebo Volkswagen e-Golf.

Pohled do statistiky ukázal také to, že zájem návštěvníků webu TipCars.com o ojeté elektromobily stoupá navzdory tenčící se nabídce. Zatímco ke konci roku 2023 bylo aktivních zhruba 1,6 tisíce inzerátů, k polovině letošního března 2024 jich bylo už jen 1,1 tisíce. To představuje třicetiprocentní pokles.

V porovnání s posledním čtvrtletím 2023 jsou letošní ojetiny v průměru o 200 tisíc korun dražší (více než milion korun, pozn. aut.) a mají najeto o dva tisíce kilometrů méně (25,5 tisíce km) a jsou o třetinu roku mladší (2 roky a 2 měsíce). Jedničkou nabídky je BMW i3 následované Škodou Enyaq. O třetí místo se dělí BMW iX s Teslou Model 3.

Letos už dvojnásobný prodej

Enormní zájem o čínská ojetá elektroauta potvrzuje rovněž Mototechna, která se zabývá prodejem zánovních automobilů ve skupině Aures Holdings. Podle informací, které firma sdělila FAEI.cz, se modelů značky MG letos prodalo už dvojnásobek toho, co vloni za celý rok. Na celém českém trhu pak nabídka za první dva měsíce roku vzrostla trojnásobně.

Velký zájem o tyto vozy se týká rovněž dlouhodobého pronájmu. Jen v Mototechna Drive se modely MG pronajmou vždy do tří dnů od uveřejnění nabídky.

„Vzhledem k tomu, jak se poslední roky zvyšují naše životní náklady od běžného spotřebního zboží, přes energie a paliva až po pořízení si bydlení, je logické, že lidé hledají levnější alternativy i v případě mobility.

Takovou alternativou jsou i vozy značky MG, které ale nejsou jen cenově dostupnější. Vynikají i moderním designem a řadou komfortních prvků a asistentů,“ uvedl Jan Hrubý, generální ředitel Mototechna Drive, která se v rámci skupiny Aures Holdings zabývá střednědobým a dlouhodobým pronájmem automobilů.

„V současnosti jezdí v naší společnosti v rámci naší zaměstnanecké flotily i střednědobého pronájmu na sto vozů značky MG. Nejčastěji jde o modely HS nebo ZS. S ohledem na stále rostoucí zájem plánujeme rozšířit nabídku o dalších 250 vozů,“ dodal Hrubý, podle něhož roste i nabídka MG na celém českém trhu. Nejlevnější ojeté modely tak lze pořídit od 350 tisíc korun s rokem výroby 2022.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 5
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Fr Franta

    Ti, co to kupují asi netuší jaký pokles ceny je čeká u ročního auta za 4 roky.

  2. Ma Marek

    Problém u el. auta je cena baterie. A tady jsou rozdíly propastné! U malého el. BMW je cena baterie i s výměnou za 1.4 mil. kč,u Volkswagenu 680 tis. kč,u Tesly 320 tis. kč a u těchto „číňanů“ jsem ještě cenu nezjistil.

    • Ho Holeček

      No a u benzíňáku je zase problém výměna motoru. No a co? To si myslíte, že elektroauta mění baterie každý sto tisíc kilometrů?

      • Ma Marek

        Nejsi nemocný? Proč bych u spalováku měnil motor? Jestli máš pouze Renaulty a Fiaty tak asi jo. Já mám Hondy kde náhradní motor fakt nepotřebuji a potřebovat nebudu!Honda vyrábí i motory do bubnových sekaček a tu mám už 20 let a tem motor je ve stavu nového. U osobního vozidla Accord je na celém autě opět v nejlepším stavu motor,to už je ta moje Honda skoro veterán.

  3. MJ MOJE JMÉNO

    Ještě chvíli se najde pár exotů, kteří to budou považovat za super kauf. Ale až z toho vystřízlivějí ruku v ruce s koncem dotací, zbydou jim jen oči pro pláč.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB