
Češi během Mikuláše ve zvýšené míře utrácejí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci.
Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční.
To se může týkat až kolem 20 procent domácností s alespoň jedním dítětem do patnácti let věku. Letos takových rodin bude kvůli stabilizace cen energií obecně inflace a růst reálných mezd méně než například v letech 2022 a 2023, kdy šlo o 25 až 30 procent daných domácností.
Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat zhruba dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v Česku své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 320 korun, z loňských zhruba 300 korun. Mikulášské výdaje by letos celkově měly činit přibližně 650 milionů korun. To je jen zlomek výdajů spjatých s Vánoci, které činí vysoké desítky miliard korun.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)













