Mikulášovi začíná na paty šlapat Halloween

Ulice i vsi zase jednou zaplní čerty i anděly. Mikuláš je z hlediska maloobchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce (po Vánocích, Silvestru, Velikonocích, Dušičkách, Mezinárodním dni žen, Valentýnu a Dni matek, pozn. aut.), i když mu začíná šlapat na paty importovaný Halloween.
Mikuláš je z hlediska maloobchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Mikuláš je z hlediska maloobchodníků osmá nejvýnosnější událost v roce. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Češi během Mikuláše ve zvýšené míře utrácejí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje „zahřívací kolo“ před Vánoci.

Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi – zejména sociálně slabší – mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční.

To se může týkat až kolem 20 procent domácností s alespoň jedním dítětem do patnácti let věku. Letos takových rodin bude kvůli stabilizace cen energií obecně inflace a růst reálných mezd méně než například v letech 2022 a 2023, kdy šlo o 25 až 30 procent daných domácností.

Letos se tak bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat zhruba dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Lidé v Česku své výdaje spjaté s mikulášskou oslavou navýší průměrně na zhruba 320 korun, z loňských zhruba 300 korun. Mikulášské výdaje by letos celkově měly činit přibližně 650 milionů korun. To je jen zlomek výdajů spjatých s Vánoci, které činí vysoké desítky miliard korun.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek