Mladí za volantem často nadávají, každý desátý Čech už v životě nenahlásil škodu

Okřídlený vtip o tom, jaké auto by si přála blondýnka, zná zřejmě každý. Jenže realita, podle které lidé dbají v první řadě na barvu, není tak vzdálená. Podle průzkumu, který si nechaly zpracovat společnosti ČSOB Pojišťovna a ČSOB Leasing, nemá vysněnou barvu vozidla pouze 23 % Čechů. Z výsledných dat rovněž plyne, že téměř polovina (45 %) Čechů za volantem telefonuje, nutno ale dodat, že naprostá většina tak činí s handsfree příslušenstvím.

Až 15 % dotázaných by si přálo auto černé barvy, 13 % by bylo spokojeno s červenou karosérií a o procento méně sní o modrém voze. Barva ale samozřejmě není vše. Při dotazu na značku vysněného vozu odpovědělo až 11 % Čechů, že by si přáli vůz Škoda. Na druhém místě skončil Volkswagen (5 %), následován Fordem (4 %), Audi (3 %), BMW (3 %) a Mercedesem (3 %). „Tato data jsou zajímavá. U aut se oblast snů a jejich uskutečnění výrazně přibližuje. Klasické automobilové ikony snů jako Ferrari, Porsche nebo Lamborghini se v odpovědích více méně neobjevily. Naopak pokud lidé měli uvést i model vozu, nejčastěji se objevoval Kodiaq a Karoq. Češi nedají na český mladoboleslavský podnik dopustit,“ říká Petr Neuvirth, ředitel týmu Strategie & Design z ČSOB Leasing. Oblibu škodovky potvrzují další data, podle kterých má 31 % Čechů vůz s okřídleným šípem ve své garáži. Nepřekvapí, že nejčastěji jsou to modely Fabia a Octavia.

Praktičnost a racionalita na prvním místě

Český majitel vozu je poměrně konzervativní. Při jeho rozhodování není prostor pro experimenty nebo výstřednosti, naopak převládá racionalita, užitečnost a ekonomičnost. Právě cena hraje hlavní roli při výběru nového vozu (55 % dotázaných). Další faktory, které významně ovlivňují výběr automobilu, jsou nízká spotřeba (38 %), bezporuchovost (37 %), zavazadlový prostor (28 %) a dostatek místa (25 %). Celých 98 % Čechů souhlasilo s výrokem, že automobil je především praktickým prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B. Pro 87 % dotázaných je vůz nebytným rodinným pomocníkem, pro více než polovinu Čechů (54 %) je automobil kamarád. Naopak „na parádu“ využívá svoje auto pouze 25 % respondentů.

Každý desátý Čech někdy nenahlásil způsobenou škodu na vozidle

Zajímavé je, že 9 % Čechů alespoň jednou v životě způsobilo škodu na cizím vozidle, ale nenahlásilo ji. „Vzhledem k anonymitě průzkumu jsme očekávali, že se někteří řidiči k tomuto chování přiznají, ale výsledek, z něhož pramení, že téměř každý desátý řidič odjel od ním poškozeného vozidla, považujeme za poměrně překvapivý. Pokud dojde k poškození vozu, na který majitel nemá sjednané havarijní pojištění, je pak nucen zaplatit tuto škodu způsobenou cizí nezodpovědností ze své kapsy,“ upozorňuje Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel z ČSOB Pojišťovny. Češi se ale o svá vozidla příkladně starají, přičemž nejpečlivější jsou mladí lidé do 29 let. Každý druhý uklízí svůj vůz alespoň několikrát ročně.

Kdo více bourá?

Věčná otázka, kdo častěji bourá, má jednoduchou odpověď. Jsou to muži. Celých 46 % mužů uvedlo, že alespoň jednou v životě způsobili dopravní nehodu. U žen to bylo pouze 22 %. „Je pravdou, že muži jsou častěji viníkem dopravní nehody, což je ale výrazně ovlivněno tím, že muži najezdí mnohem více kilometrů než jejich protějšky. V České republice policie šetří ročně přibližně 100 tisíc dopravních nehod, přičemž toto číslo v posledních letech stále roste,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP. Příčin je celá řada a nedá se přesně určit, kterých chyb se více dopouštějí ženy. „Zajímavé je srovnání u nehod zaviněných chodci, kde muži zaviní přibližně dvakrát více těchto nehod, ale zpět k řidičům. Nejčastější příčinou nehod zaviněných řidiči motorových vozidel je nepozornost při řízení, zároveň je to i druhá nejtragičtější příčina – jen vloni bylo díky nevěnování se řízení usmrceno 65 osob, tj. 13 % ze všech obětí nehod. „Díky“ mobilním telefonům se často z automobilu stává jakási pojízdná kancelář – kromě telefonování a posílání SMS se nezřídka setkáváme také s vyřizováním e-mailové korespondence, čtením médií a obrovský problém spatřujeme v sociálních sítích,“ dodává Neřold.

Častější místo za volantem ale není jedinou výsadou mužů. Ti jsou mnohem tolerantnější k neřestem, které se dají ve voze provozovat. Až 14 % mužů je ochotných tolerovat ve vozidle sex (zatímco u žen jen 4 %) a 12 % toleruje alkoholické nápoje (ženy 5 %). Naopak ženy nemají problém s konzumací jídla v interiéru vozidla (ženy 51 %, muži 42 %) a s převozem živých zvířat (ženy 44 %, muži 30 %). Češi mají také rádi, když jim vůz voní. Osvěžovače vzduchu využívají především řidiči menších aut (až 67 %), přičemž nepřekvapivě si na vůni více potrpí ženy.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.