MOL nakupuje zlevněnou ruskou ropu, ale prodává u nás pohonné hmoty za „západní ceny“

Analýza
Rafinační marže společnosti MOL vzrostly v březnu zhruba desetinásobně. Zatímco ještě v únoru činila rafinační marže maďarské společnosti 3,40 dolaru na barel, v minulém měsíci už to bylo 33,70 dolaru za barel.
Pokud MOL navzdory zastropování navyšuje ziskovost, Orbán si kupuje hlasy maďarských voličů velmi pohodlně. Foto: European People's Party – EPP Summit, Brussels, December 2018, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=82477683

Mimořádná rafinační marže společnosti MOL v březnu umožnila plně pokrýt náklady spojené se zastropováním cen pohonných hmot v domovském Maďarsku, o němž už loni v listopadu rozhodl nyní čerstvě znovuzvolený premiér Viktor Orbán.

Ten tehdy stanovil maximální mez pro cenu litru pohonných hmot na úrovni 480 forintů, což odpovídá zhruba 31 korunám. Letos v únoru platnost tohoto opatření protáhl až do května. Podle analýzy rakouské banky Erste Bank přichází MOL tímto opatřením až o 1,5 miliardy forintů denně, tedy v přepočtu až o zhruba 100 milionů korun.

Jenže tato ztráta je více kompenzována právě díky enormně navýšené rafinační marži, tedy především díky enormní slevě ruské ropy, způsobené válečnými sankcemi Západu, resp. reakcí západních firem na ně. Řada západních firem ruskou ropu přestala odebírat, pročež ta se ocitla ve slevě oproti severomořské ropě Brent čítající až zhruba 30 dolarů na barel.

PSALI JSME:
Marže maďarské společnosti MOL vzrostly v březnu zhruba desetinásobně

MOL ale ruskou ropu nadále odebírá. I řidiči a dopravci v Česku se tak ocitají v paradoxní situaci, kdy nadále jezdí z velké části „na produkty z ruské ropy“, která se nachází v historicky rekordní slevě, přičemž ovšem platí u čerpacích stanic historicky rekordní ceny. MOL je druhým největším provozovatelem čerpacích stanic v ČR.

Jestliže se v historické slevě nakupuje vstupní surovina, zatímco se historicky draze prodává finální produkt, je zřejmé že si „kapsu mastí“ někdo uprostřed tohoto řetězce. Tedy částečně čerpací stanice, ale zejména právě rafinérie.

Podle zmíněné analýzy Erste Bank maďarský MOL využíváním dramaticky zlevněné ruské ropy k výrobě paliv, jež prodává za „západní ceny“, dosahuje dodatečného hrubého zisku (EBITDA) až 230 milionů korun denně.

MOL se tedy i přes uvedenou ztrátu způsobenou Orbánovým zastropováním dostává v důsledku války na Ukrajině a sankcí, resp. reakcí západních společností na ně, do plusu až zhruba 130 milionů korun hrubého zisku denně.

PSALI JSME:
Stanjura by se měl zaměřit nejen na marže čerpacích stanic, ale i rafinérií

Pokud tedy navzdory zastropování MOL navyšuje ziskovost, Orbán si kupuje hlasy maďarských voličů velmi pohodlně. Podniková sféra pochopitelně snáze kontroverzní opatření typu zastropování akceptuje, pokud ji hospodářsky nepoškozují.

Maďarští voliči ve víkendových volbách Orbána přesvědčivě zvolili coby svého premiéra pro další funkční období. Část z nich si jistě koupil právě i tím, že jim na rozdíl od jiných zemí tolik nezdražily pohonné hmoty. Navíc nyní na tom tedy není škodný ani samotný MOL.

To znamená, že jeho daně poproudí do maďarské státní kasy v nesníženém objemu (čistě oproti stavu, kdy by zastropování nebylo zavedeno, pozn. aut.), ba se dokonce mohou navýšit. Orbán tak tím snáze může přikročit k dalšímu protažení období zastropování cen, až za květen.

PSALI JSME:
Komu pomůže snížení spotřební daně u pohonných hmot?

Naopak český řidič nadále bude u čerpacích stanic MOL platit za ruskou ropu západní ceny a utužovat tak Orbánovu popularitu v Maďarsku. Navíc nyní bude Orbánovi utužovat popularitu na svůj dluh. Český řidič je totiž také českým daňovým poplatníkem.

A právě český daňový poplatník nakonec ponese břímě chystaného snížení spotřební daně z pohonných hmot o 1,50 na litr. K němu dojde letos v červnu. Snížení potrvá minimálně do září. Český stát tak vyjde na více než čtyři miliardy korun, jak odhaduje vláda. Tyto miliardy ovšem jen prohloubí již tak velké veřejné zadlužení České republiky.

Veřejný dluh není nic jiného než budoucí daně – takže daňový poplatník to nakonec zaplatí, ale mezitím přispěje na zisk také společnosti MOL. To proto, že zlevnění pohonných hmot, jež v důsledku snížení spotřební daně nastane, pomůže udržet poptávku právě i po benzínu či naftě. Včetně těch dodávaných společností MOL. Pomůže tedy udržet i příslušné daňové výnosy Orbánovy vlády.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pohonné hmoty v ČR zdražují, ale měly by zlevnit

Zavřít reklamu ×
    • Maďary nebrat, ani ta paprika do guláše už nemá barvu a feferony nemají tu ostrou špičku. Jen Orbán se jim za tu dobu vypasil!

  1. To už měli dávno zastropovat,nymandi“,to je k zbluti..ta „vláda“nevláda.. Nezvládá vůbec nic…

  2. Pokud je cena ropy 112 USD za barel a já z toho vyrobím palivo za 40,- Kč včetně (šílených) daní s marží 1,50,-, jsem v pohodě.
    Nakoupím-li ropu za 33 USD/barel, rafinuji z toho palivo za 40,-Kč a moje marže je třicetinásobná, jsem taky v pohodě.
    Na rozdíl od blbců, kteří si hráli na demokraty…

    • PŘESNĚ JAK TO PÍŠETE. V ČLÁNKU SE PLAČE KOLIK NA TOM MAĎAŘI VYDĚLAJÍ,ALE ŽE MY NAKUPUJEM PLYN PŘEDRAŽENÝ Z NĚMĚCKA, TO NIKOMU NEVADÍ. A ODKUDPAK HO NĚMCI MAJÍ ???

    • Tankujte Mol, podorite levne phm Madarum, tankujte Benzinu podporite Polaky, nam v Česku to nevadí podpoříme sousední státy ze svého.

    • Je lepší být demokrat, než otrokem či mrtvý. Nejlépe to vystihl Zelenskyj , když se zeptal Makrona, zda by vyjednával s Hitler či Stalinem a proč tedy vyjednává s Putinem !!

  3. Možná by si mohl český spotřebitel rozmyslet,kde natankuje.bylo už na začátku jasně,že maďarské zastropovaní zaplatíme mi jako spotřebitelé.akorat mě udivuje,že se na to přišlo až teď.

    • Že se stát přiživí není to nejhorší. Tady se po mnoha letech k moci vrátili straničtí šíbři z ODS, kteří v 90 letech tu všechno rozkradli. Teď jsou v euforii, že můžou znovu odklánět, bez kontroly s pocitem beztrestnosti, neboť mají ústavní většinu v parlamentu i senátu a ovládají i složky, které by měly zlodějiny vyšetřovat a trestat. Ti šíbři zdražování řešit nebudou, neboť díky zdražování víc vyberou na daních a tudíž i víc toho můžou odklonit. ODS se výměnou předsedy za uhlazeného intelektuála v tom směru nezměnila. Ta tunelářská základna zůstala.

  4. Uz po sametové revoluci jsme byli rozprodáni za pár kaček (to jestě byly kryté zlatem). Tady banky, tady vodárny, atd. Teď jsme jen dílnička robotů, co za malý penízek pracuje, s malým důchodem přežívá po drahých podnájmech. A stále v dobré víře volíme dle našeho hesla PRAVDA VÍTĚZÍ 🤪

  5. Tak proč s tím něco neudělají námi volení politici ? Protože se jich to netýká.
    Jezdí za naše peníze a se… na lid !

    • Ano, a podpoříme tím slušné české podnikatele bratry Ondrovi a nikoliv proruské maďarské špinavce.

  6. Pokud možno tak u Maďarů a Poláků netankovat a podpořit české o dost kvalitnější Rafinerie ( EuroOil).

  7. No a nebude to také tím, že ČR rozprodal toto rodinné stříbro? Benzínu vlastní z 1/3 polský stát skrz PKN ORLEN. Ti s tím zvedáním cen začali a ostatní se chytli. A nikdo nebrečel. Teď si to Maďaři kompenzují skrz MOL a pláčeme. Přitom je to stejné jak u těch pšonků. Elektřinu, kterou vyrábíme s petinovym přebytkem prodáváme na zahraniční burzu a s přirážkou si ji kupujeme zpět. Za ceny benzínu a jiného zboží v Česku, pro české spotřebitele a za české koruny opravdu nenese vinu maďarský premiér, nýbrž polistopadoví premiéři ČR. Nikdo jiný. Samozřejmě, že němečtí a euršti protektoři tomu zdárně sekundují a nebojí se přilít olej. Ano, Orbán svědomitě pracuje pro své voliče. To je jeho úkol. Proti si ho zvolili, protože to dělá dobře. Maďary zajímá, co budou mít na talíři v Maďarsku. Ne to, co budou mít na talíři Italové v Itálii, Češi v Česku, nebo Eritrejci ve Francii.

Napsat komentář: Marek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Indexy PMI v Evropě zklamaly

Předběžná data červnových PMI (index nákupních manažerů, pozn. red.) aktivity v průmyslu i ve službách ve velkých evropských zemích včetně Německa i eurozónu jako celek zklamala. Celkové indexy se tak přiblížily …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O dovolenou aspoň pět týdnů ročně žádá stále více zaměstnanců

Analýza
I když nejpopulárnějšími zaměstnaneckými benefity zůstávají finanční bonusy či prémie, stále větší oblibu si mezi Čechy získává dovolená pět týdnů i více. Napříč obory ji chce již více než 90 procent pracovníků. Vyplývá to z nového průzkumu personální agentury Grafton Recruitment, který má redakce FAEI.cz k dispozici.