
Dan Brown má svým vyprávěním schopnost čtenáře strhnout a autenticky přiblížit atmosféru místa, kam konkrétní knihu umístil. Právě kombinace smyšleného příběhu a reálných kulis a historických faktů z jeho knih dělá mnohem víc než jen čistě literární zážitek.
Fanoušci poutavých příběhů tak chtějí očima profesora Langdona na vlastní kůži zažít Paříž, Řím, Barcelonu i Florencii. Teď se k nim podle všech předpokladů přidá i Praha. Potenciál knihy pro český turismus, potažmo ekonomiku, by měl ještě pozvednout fakt, že kniha se brzy dočká svého filmového zpracování, díky čemuž české kulisy osloví i „nečtenáře“.
„Novinka Dana Browna je významnou událostí s obrovským potenciálem pro cestovní ruch a posouvá Prahu mezi přední kulturní metropole, které lákají zahraniční turisty.
Naše hlavní město se dostalo na stránky světového bestselleru a čtenáři budou chtít zažít jeho unikátní a tajemnou atmosféru také ve skutečnosti,“ ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Zahraniční turisté, kteří se budou chtít po stopách knihy vydat, najdou na stránkách VisitCzechia tematické okruhy a místa z románu. Prostřednictvím zahraničních zastoupení současně probíhají soutěže o pobyty v Praze a další cílené aktivity. Nezbytnou součástí dnešní doby je napojení na sociální sítě a propagace prostřednictvím influencerů.
Ačkoli Praha je a nadále zůstane pro turisty hlavním magnetem, pro CzechTourism představuje ideální odrazový můstek pro propagaci i dalších oblastí. „Turistům ukážeme cestu i dál – do regionů, které nabízejí srovnatelně silné příběhy a zážitky. Metropole zůstává branou do Česka, ale chceme, aby nebyla cílem jediným,“ doplňuje Reismüller.
Právě autentické příběhy mají moc přitáhnout více než klasická reklama a oslovit i skupiny, které na klasické kampaně nijak nereflektují.
Využitý potenciál silného příběhu zasazeného do reálného prostředí představuje například trilogie Karin Lednické Šikmý kostel. Ačkoli téma vesnice, která svůj rozkvět vystavěla na těžbě uhlí, nezní na první dobrou jako námět, který strhne davy, opak je pravdou.
Nejen že se knihy staly bestsellery a na řadě škol se zařadily mezi klasiky maturitní četby, vyvolaly obrovský zájem o Karvinou a její okolí a otevřely tuto třináctou komnatu české historie, o níž neměli mnozí ani potuchy.
Pro domácí ekonomiku je nezanedbatelným zdrojem příjmu také filmový průmysl. Česko má výhodu, že hollywoodské i evropské produkce oceňují naši zemi jako univerzální historickou kulisu. Natáčení nepřináší zisky jen jednotlivým filmovým odvětvím, ale také dalším segmentům – ubytování, dopravě, stavebnictví či gastronomii.
Místa, která jsou pro film stěžejní, se pak pro fanoušky snímku stávají atraktivním cílem, a to i pro ty, kdo historii a památky za své hobby nepovažují.
Česko se objevilo v řadě hitů – bondovce Casino Royale, Letopisech Narnie či Mission: Impossible. V posledních letech na ně navázaly snímky Gray Man, druhý díl Vyproštění nebo film Na nože: Glass Onion, díky němuž zaznamenala celosvětovou pozornost Sklárna Pačinek.
Ani filmový průmysl není spojen jen se zahraniční produkcí. Silně rezonoval například Habrmannův mlýn, který zvýšil zájem o Jeseníky. Stejnou službu Šumavě udělal stále reprízovaný seriál Policie Modrava.
Podle dat CzechTourism z roku 2022 navštívila téměř polovina domácích turistů v posledních pěti letech místo spojené s filmem či seriálem. Mezi nejpopulárnější patří historická centra Prahy a Českého Krumlova, zámek Hluboká, hrady Karlštejn či Bouzov, ale také Adršpašské skály, Telč nebo Lednice.
Filmový svět, to samozřejmě není jen Hollywood. Zájem indických turistů o naši zemi posilují filmy z bollywoodské produkce, Korejci k nám míří mimo jiné díky romantickému seriálu Lovers in Prague, úspěch sklízela i nizozemská reality show Wie is de Mol?, jejíž některé díly byly natáčeny u nás.
CzechTourism upozorňuje, že podobný efekt lze očekávat i u čínské reality show Divas Hit the Road: Bond of Hearts, jejíž sedmá řada se natáčela v Česku a na čínských obrazovkách poběží letos na podzim.















