Páry z různých koutů světa volí tuzemsko pro svůj den D nejen kvůli nádherným hradům, zámkům a dalším romantickým místům a jeho výhodné poloze ve středu Evropy, ale také výhodnému poměru mezi kvalitou nabízených služeb a jejich cenou.
Nejčastějšími zájemci o svatební obřady v Česku jsou páry ze západní Evropy a Spojených států, pro které je kombinace kulturního dědictví a výhodných cen velmi atraktivní. Vedle čistě zahraničních párů se rozhodují pro svatbu v českém prostředí také partneři, z nichž je jeden Čech trvale žijící v zahraničí a druhý cizinec.
„Svatební turismus má v Česku opravdu značný potenciál. A to jak ze strany párů z evropských zemí, tak i ze vzdálenějších trhů, například Indie, na které se aktuálně v rámci naší činnosti více zaměřujeme. Jde o bonitní klientelu, které má Česko co nabídnout,“ řekl ředitel CzechTourism František Reismüller.
Pokud se snoubenci rozhodnou pro svatbu v Česku, nezůstane obvykle jen u samotného obřadu. Nezřídka si svůj pobyt prodlouží, aby například navštívili tuzemské památky. „Pro českou ekonomiku je tak tento segment nepochybně významným zdrojem příjmů,“ poznamenal Reismüller.
Dodal, že Česká centrála cestovního ruchu usiluje o rozšíření přímých linek ze vzdálených zemí. Praxe totiž ukazuje, že právě snadná doprava hraje, nejen u svatebního turismu, zásadní roli. Prioritou jsou tak linky ze Severní Ameriky nebo Dálného východu včetně Vietnamu, Thajska či Indie.
Veselka za 100 tisíc dolarů
Právě v Indii je svatební průmysl čtvrtým největším odvětvím s ročním objemem přesahujícím 130 miliard dolarů (více než tři biliony korun) a každoročně roste o 20 procent. V globálním měřítku se řadí na druhé místo po Číně.
Indické „destination weddings“ jsou komplexním a rychle rostoucím segmentem s přesahem do cestovního ruchu, cateringu, zábavy, dekoratérství, módy, šperkařství, fotografie anebo třeba logistiky. Náklady na průměrnou svatbu dosahují 100 tisíc dolarů, přičemž zámožné rodiny investují výrazně více.
Česko disponuje zásadní výhodou, kterou je její poloze v centrální Evropě, takže je relativně snadno dostupná z celého světa. Právě kvůli propagaci svatebních výletů uspořádal CzechTourism v říjnu press trip pro média a cestovní kanceláře z vybraných zemí: Svatební poznávací cestu si „užili“ zástupci z Finska, Tchaj-wanu, USA, Japonska a Spojeného království.
„Naším cílem bylo představit Česko jako ideální destinaci pro zahraniční svatby, která zaujme svou výhodnou polohou, bezpečností, kvalitními službami a bohatou historií. Díky příznivým cenám je ideální volbou pro páry hledající krásné, ale cenově dostupné místo,“ konstatovala experience manager z CzechTourism Eva Beranová.
Další poznávací cestu pořádá CzechTourism v listopadu. Tentokrát bude určen zmiňovaným indickým „wedding planners“ a zástupcům nejoblíbenější indické mediální platformy Wedding Vows, která se zaměřuje na svatební průmysl a životní styl.
Zážitek za méně peněz
„V Česku najdete opravdu pestrou škálu míst, která tvoří dokonalou kulisu pro nezapomenutelnou svatbu. Nádhera honosných hradů, kouzlo gotických městeček, malebných vinic a krásných zahrad odráží bohatou bohémskou kulturu, která posiluje romantický zážitek,“ popsala své zážitky jedna z účastnic říjnového press tripu, Lulu Eagle.
Jde o editorku prestižního časopisu Weddings & Honeymoons Magazine ze Spojeného království. Potvrdila i to, že dalším plusem jsou praktické výhody, tedy kvalitní služby, ale za příznivější ceny než v západních zemích. „A to činí tuto zemi, jakožto svatební destinaci, ještě atraktivnější,“ konstatovala Lulu Eagle.
CzechTourims uvedl, že tento typ cestování nejen zvyšuje počet turistů, ale rostou díky němu i útraty během pobytu novomanželů a jejich doprovodu. Za samotný obřad rovněž obvykle utratí více než domácí páry.
Faei.cz před časem psalo také o tom, že Česko si oblíbili mnozí cizinci a cizinky kvůli plastickým operacím. Upravit prsa nebo odsát tuk zde vyjde levněji než na západních klinikách. Zahraniční páry, které mají problémy s početím, zase jezdí do českých center kvůli umělému oplodnění.
Čím dál populárnější jsou rovněž zákroky, které zlepšují zrak. Cizinci tak v Česku zaplatí až několik miliard korun. Některé aktivity zahraničních turistů ovšem tolik nadšení nevyvolávají. Patří mezi ně například pivní turistika, která sice přináší slušné tržby hospodám a restauracím, ale některé obyvatele obtěžuje.
„Češi jsou menšími milovníky alkoholu, než uvádí oficiální statistiky. Národ opilců z nás dělají zahraniční turisté a dělníci,“ napsal v jednom ze svých komentářů, který vyšel na faei.cz, Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities.
Pražský magistrát tak před několika lety například zakázal provoz pivních kol, na nichž turisté popíjeli alkohol. Toto rozhodnutí následně potvrdil Městský soud v Praze, kam podali žalobu provozovatelé této atrakce.
Městská část Praha 1 v létě vyzvala magistrát, aby zakázal takzvané pub crawls, tedy tahy turistů po hospodách organizované specializovanými agenturami. Na organizované tahy po hospodách v centru Prahy si stěžují místní rezidenti, vadí jim neustálé přesuny opilých a hlučných lidí pod jejich okny.
V Praze tyto akce negativně ovlivňují veřejný prostor, ekonomiku a sociální vztahy. Narušují obraz města jako kultivované destinace,“ uvedla podle iDnes.cz starostka první pražské části Terezie Radoměřská.