Nálada českých spotřebitelů se v prosinci zlepšila

Důvěra českých spotřebitelů se v prosinci v porovnání s listopadem poměrně citelně zvýšila. Hodnota příslušného indexu meziměsíčně stoupla o 2,8 bodu, nejvýrazněji od listopadu 2014, tedy za více než pět let.
Ilustrační foto: Depositphotos.com

Důvěra spotřebitelů je nyní nejvyšší od letošního srpna. Obchodníci tedy mohou vyhlížet vysoké tržby i během povánočních výprodejů. Z prosincového šetření Českého statistického úřadu plyne, že se pro nadcházející období snížily obavy spotřebitelů z jejich vlastní finanční situace, oproti listopadu také klesla jejich obava z růstu cen.

Češi letos před Vánoci přitom utráceli rekordně. Celkově letos v on-line obchodech Češi utratí zhruba o patnáct procent více než loni. V on-line obchodech ale nakupuje stále jen část z nich. Podle údajů Eurostatu v on-line obchodu loni uskutečnilo alespoň jeden nákup zhruba 60 procent Čechů, kteří jsou tak v tomto ohledu na průměru zemí Evropské unie. Letos bude číslo nepatrně vyšší, nepřesáhne však 65 procent. Pro srovnání, v roce 2008 uskutečnilo alespoň jeden nákup on-line jen 23 procent Čechů.

Tuzemští obchodníci se však letos mohou na podobné tržby těšit i po Vánocích, i vzhledem ke zmíněnému příznivému vývoji prosincové spotřebitelské důvěry. Jsou-li minulé Vánoce vodítkem, Češi utratí v povánočních výprodejích na e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci. Během tří povánočních výprodejových týdnů utratí Češi v e-shopech o zhruba 70 procent více než v průměru během celého roku. Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcí typu Black Friday. Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena