
V Polsku podle analýzy nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes šest tisíc aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 ubylo v nabídce dokonce necelých 144 tisíc. Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí.
„Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Oproti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun,“ informoval Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna.
Zvýšení mediánových cen je patrné ve všech zemích V4.
V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 na současných 22 500 zlotých (cca 125 000 Kč), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 forintů navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 forintů (přibližně 150 000 Kč) a Slovensku cena vzrostla o 890 eur na současných 6 990 eur (zhruba 178 000 Kč).
Podle společnosti Cebia ve třetím letošním kvartálu nabraly na síle dovozy ze zahraničí. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. V červnu a v srpnu se k nám dostalo dokonce nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií koronaviru, se k nám letos dovezlo o 894 vozů více.
„Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších patnácti let však zůstává stabilní na 21 procentech,“ informovala Barbora Minksová ze společnosti Cebia s tím, že průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně pokleslo z 9,5 na 9,1 roku.
Nejčastěji nabízené ojeté vozy v zemích V4 v listopadu 2021 | ||||
Polsko | Česko | Maďarsko | Slovensko | |
1 | Opel Astra | Škoda Octavia | Opel Astra | Škoda Octavia |
2 | Audi A4 | Škoda Fabia | Ford Focus | Volkswagen Golf |
3 | BMW 3 | Volkswagen Golf | BMW 3 | Škoda Fabia |
4 | Volkswagen Passat | Škoda Superb | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat |
5 | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Passat | Škoda Superb |
6 | Ford Focus | BMW 3 | Opel Corsa | BMW 3 |
7 | Opel Corsa | Ford Focus | Škoda Octavia | Audi A4 |
8 | Audi A6 | Volkswagen Touran | BMW 5 | BMW 5 |
9 | BMW 5 | BMW 5 | Suzuki Swift | Audi A6 |
10 | Ford Mondeo | Audi A4 | Audi A4 | Ford Focus |
Zdroj: Aures Holdings
Průměrná cena za prodávané ojeté vozy letos podle Cebie stoupla meziročně o 9,4 procenta z 228 600 na 250 000 korun. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 Kč. „Auta stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Na trhu je výrazný nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí oproti předchozím letům až pětina vozů,“ upozornila Minksová.
Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, po které si lidi nechávají stávající ojeté auto, nebo prodlužují operativní leasingy.
K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí. Letos navíc podle Barbory Minksové z Cebie došlo k zajímavé situaci. „Kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o dvacet tisíc korun dráž, než loni pětiletou,“ uvedla.