Nehledě na letošní rekordní dovozy v Česku stále chybí ojetiny. A jejich ceny dál rostou

Po říjnovém mírném oživení, kdy počet nabízených aut poprvé po mnoha měsících vzrostl na 430 536 kusů, došlo v listopadu na sekundárním trhu opět k poklesu. Na všech středoevropských trzích v zemích rámci tzv. visegrádské čtyřky (V4) se snížil počet inzerovaných ojetin z říjnových 430 536 na listopadových 388 830 aut. Vyplývá to z analýzy trhu společnosti Aures Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA Auto a Mototechna.
Od začátku roku se do ČR dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. Ilustrační foto: Depositphotos.com

V Polsku podle analýzy nabídka klesla o více než 22 000 aut, v Česku o necelých 10 000, v Maďarsku o necelých 3 500 a na Slovensku byl pokles přes šest tisíc aut. Ve srovnání s listopadem loňského roku v zemích V4 chybí necelých 15 000 aut, oproti předcovidovému roku 2019 ubylo v nabídce dokonce necelých 144 tisíc. Situaci na sekundárním trhu nestačí saturovat ani rekordní počet dovezených ojetin ze zahraničí.

„Takto dynamické změny trhu jsme nezažili od ekonomické krize v roce 2008. Počet ojetin stále klesá, nabídka je tím pádem menší a ceny kontinuálně rostou. Zatímco v říjnu byly ojeté vozy nejčastěji nabízeny za 170 000 korun, v listopadu už je to 178 000 korun. Oproti loňskému listopadu se tak mediánová cena ojetiny v Česku zvedla o 38 100 korun,“ informoval Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO a Mototechna.

Zvýšení mediánových cen je patrné ve všech zemích V4.

V Polsku se cena za rok zvedla o 3 500 na současných 22 500 zlotých (cca 125 000 Kč), v Maďarsku musí zákazníci sáhnout do kapsy pro 450 000 forintů navíc, protože mediánová cena ojetiny je tam aktuálně 2 149 000 forintů (přibližně 150 000 Kč) a Slovensku cena vzrostla o 890 eur na současných 6 990 eur (zhruba 178 000 Kč).

Podle společnosti Cebia ve třetím letošním kvartálu nabraly na síle dovozy ze zahraničí. Od začátku roku se k nám dovezlo celkem 136 877 ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. V červnu a v srpnu se k nám dostalo dokonce nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií koronaviru, se k nám letos dovezlo o 894 vozů více.

„Dobrou zprávou je, že průměrné stáří čerstvě dovezených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších patnácti let však zůstává stabilní na 21 procentech,“ informovala Barbora Minksová ze společnosti Cebia s tím, že průměrné stáří všech prodávaných ojetých vozů na českém trhu meziročně pokleslo z 9,5 na 9,1 roku.

Nejčastěji nabízené ojeté vozy v zemích V4 v listopadu 2021
Polsko Česko Maďarsko Slovensko
1 Opel Astra Škoda Octavia Opel Astra Škoda Octavia
2 Audi A4 Škoda Fabia Ford Focus Volkswagen Golf
3 BMW 3 Volkswagen Golf BMW 3 Škoda Fabia
4 Volkswagen Passat Škoda Superb Volkswagen Golf Volkswagen Passat
5 Volkswagen Golf Volkswagen Passat Volkswagen Passat Škoda Superb
6 Ford Focus BMW 3 Opel Corsa BMW 3
7 Opel Corsa Ford Focus Škoda Octavia Audi A4
8 Audi A6 Volkswagen Touran BMW 5 BMW 5
9 BMW 5 BMW 5 Suzuki Swift Audi A6
10 Ford Mondeo Audi A4 Audi A4 Ford Focus

Zdroj: Aures Holdings

Průměrná cena za prodávané ojeté vozy letos podle Cebie stoupla meziročně o 9,4 procenta z 228 600 na 250 000 korun. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 Kč. „Auta stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Na trhu je výrazný nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí oproti předchozím letům až pětina vozů,“ upozornila Minksová.

Důvodů, proč vozy na trhu chybí, je několik. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen či snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Dalším důvodem je pokles ve výrobě nových vozů a dlouhé čekací lhůty, po které si lidi nechávají stávající ojeté auto, nebo prodlužují operativní leasingy.

K omezení výroby nových vozů došlo už v minulém roce, následkem čehož nyní chybí na trhu zánovní ojetiny, které se navíc často vyvážejí do zahraničí. Letos navíc podle Barbory Minksové z Cebie došlo k zajímavé situaci. „Kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o dvacet tisíc korun dráž, než loni pětiletou,“ uvedla.

PSALI JSME:
Auto za babku? Zapomeňte. Ojetiny zdražily během roku o desetitisíce

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.