Auto za babku? Zapomeňte. Ojetiny zdražily během roku o desetitisíce

Ojetá auta během roku zdražila o desítky tisíc korun. Nových skladových vozů je sice v autosalónech dost, ale nejnovější modely k mání nejsou. Kvůli nedostatku čipů. A tak i bazarové vozy rostou na ceně.
Ve třetím kvartálu klesly v nabídkách prodejců vozy po prvním majiteli. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Ojetá auta jsou pro Čechy významná. Tři čtvrtiny z nich kupují hlavně ojetiny, zjistil letošní průzkum společnosti NMS Market Research u tisícovky respondentů. „Před rokem jsme s přítelem pošilhávali po mondeu v cenách kolem 350 tisíc. Teď mají srovnatelné kusy cenovku přes čtyři sta tisíc. Kašlu na to, zatím si nechám svého malého hyundaie,“ říká třicetiletá Michala.

„Ve třetím čtvrtletí stoupla průměrná cena meziročně o 9,4 procenta z 228 600 korun na 250 000 korun. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než dvacet tisíc korun, oproti průměrné ceně za první pololetí jde o navýšení pět tisíc. V nabídce chybí ve vztahu k poptávce oproti předchozím letům až pětina vozů,“ shrnuje šéf společnosti Cebia Martin Pajer.

„Pokud se podíváme na top pět nabízených modelů, tak suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal třetí nejprodávanější model Volkswagen Passat, kde medián ceny pět let starého vozu od ledna vzrostl o 26 500 korun na současných 346 500 Kč (+ 8,3 %). Takto rapidní nárůst ceny nepamatujeme,“ říká provozní ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Více z výkupu

Motoristé podle Cebia začali také od bazarů požadovat vyšší výkupní ceny a nyní už marže prodejců dosahují v průměru dlouhodobě běžných pět až sedm procent. „Možnost získat od prodejce slevu je nyní prakticky nulová,“ dodal Pajer.

Zároveň ve třetím kvartálu klesly v nabídkách prodejců vozy po prvním majiteli. Zatímco loni se v prvních třech kvartálech prodávalo 53 procent po prvním majiteli, letos klesl za stejné období jejich podíl na 46 procent.

Změna letos podle Cebia nastala také u deseti nejprodávanějších modelů ojetých osobních aut. Ford Mondeo vypadl z pořadí deseti neprodávanějších ojetých aut a byl nahrazen vozem Hyundai i30. Letos se také meziročně snížil podíl nejprodávanějších modelů značky Volkswagen. Klesl o čtvrtinu a dosáhl 6,8 procenta. Podíl vozů Škoda zůstává stabilní na 24,3 procenta. Z hlediska tržního podílu se dařilo vozům BMW řady 3, které se dostaly z desáté na šestou pozici.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Cenu ojetin zdražuje především poruchovost nových aut……Nová auta jsou servisně hodně nákladná a tak podnikatelé používají na rozvoz klidně ještě jedničkové Fabie na LPG!