
Na případ upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) KB Pojišťovna, aby ukázala na důležitost cestovního pojištění. „Rozhodně to není jen formalita, v praxi často zachraňuje dovolenou i rodinný rozpočet,“ řekla Gabriela Trojanová, produktová manažerka KB Pojišťovny.
A přidala konkrétní příklad klienta na Maledivách, který si zlomil lýtkovou kost po pádu ve sprše. „Následný transport lodí a letadlem, operace a repatriace do České republiky vyšly na více než 150 tisíc korun,“ sdělila Trojanová. Jiný turista byl v Egyptě hospitalizován kvůli infekci po jídle a jeho léčba vyšla na více než 80 tisíc.
A to jsou zdánlivě „drobné“ proti tomu, kolik stálo ošetření a repatriace českého turisty z Kapverd. „Den po příletu utrpěl zástavu srdce při koupání v oceánu, začal se topit a došlo k poranění páteře, což způsobilo obrnu horních končetin,“ popsal pro faei.cz událost Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.
„Nedostatek specializované péče v místě pobytu vyžadoval převoz na Kanárské ostrovy a následně repatriaci do Čech leteckou ambulancí. Celkové náklady na zdravotní péči a repatriaci klienta dosáhly přibližně 2,6 milionu korun,“ dodal Vlastimil Divoký.
Speciální nemocniční lůžko
ERV Evropská pojišťovna upozornila, že se postcovidové oživení cestovního ruchu a růst cen letenek o asi 10 procent promítl i do nákladů na repatriace Čechů se zdravotními problémy ze zahraničí. „U vážnějších událostí šplhají částky za letecký transport do statisíců,“ řekl Vlastimil Divoký.
Nutnost použití leteckého transportu pro repatriaci zraněných osob přitom výrazně roste. Jen loni jich bylo o 30 procent více. Tyto peníze nejsou hrazeny z Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC). Pokud to zdravotní stav pacienta dovolí, může být přepraven komerčním nebo charterovým letem. Transport na jednom standardním sedadle v ekonomické třídě stojí přibližně 5 až 10 tisíc korun.
Když zranění klienta vyžaduje více prostoru, obvykle se kupují další sedadla, což zvyšuje náklady na 15 až 30 tisíc korun. U vzdálenějších destinací, jako je Dubaj, se často pro zvýšení komfortu a bezpečnosti využívá byznys třída. V takovém případě může cena snadno přesáhnout 70 tisíc.

Cena takového převozu začíná na 200 tisících korunách, ale aerolinky kvůli omezené kapacitě často umísťování stretcherů odmítají. Při vážných zraněních ohrožujících život se využívá letecká ambulance – speciálně vybavené letadlo, které funguje jako létající jednotka intenzivní péče.
Nárůst repatriace o 20 procent
Letí se v nižší nadmořské výšce, aby byl zachován optimální tlak vzduchu pro pacienta. Transport funguje jako služba „od lůžka k lůžku“, přičemž začíná prvotním vyšetřením a stabilizací pacienta, pokračuje pozemním převozem na letiště a končí předáním pacienta do péče v cílové nemocnici.
Letecká ambulance je nejdražším typem přepravy. „Vloni jsme zaznamenali meziroční nárůst nákladů o dvacet procent. Dnes cena začíná na 600 tisících a ze vzdálenějších destinací hravě přesáhne milion korun,“ poznamenal Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.
Zároveň roste i počet případů, kdy je nutné využít právě leteckou ambulanci. Loni šlo o dvojnásobek oproti roku 2023. Z nedalekých zemí, jako je Slovensko nebo Rakousko, se k převozům většinou využívá sanitka. Ceny se podle ujetých kilometrů pohybují mezi 30 a 40 tisíci korun.
Pojištění se vyplatí i z jiných důvodů, například když se objeví závada na autě nebo dojde k dopravní nehodě. Gabriela Trojanová z KB Pojišťovny přidala případ od jezera Garda v Itálii, kde se jednomu klientovi právě porouchal jeho vůz. A výsledný účet?
„Odtah 3 576 korun, ubytování 13 140 korun, taxi 1 000 korun, repatriace vozidla zpět do České republiky 43 000 korun. Celkem jsme hradili více než 60 000 korun,“ řekla Trojanová. Pokud by zákazník neměl pojištění auto asistence za několik stokorun, vše by platil z vlastní kapsy.
Z průzkumu KB Pojišťovny vyplynulo, že by na dovolenou do zahraničí neodjelo 94 procent dotázaných. Turisté si nejčastěji připojišťují úraz (66,4 %), storno zájezdu (35,1 %), odpovědnost za škodu (33,4 %) a auto asistenci (24,6 %).
„Z našeho průzkumu vyplynulo, že Češi chytře volí právě ta rizika, která jim mohou způsobit velmi vysokou finanční ztrátu. Pojištění storna už někdy využilo 13 procent dotázaných. Příkladů z praxe máme mnoho,“ řekla Gabriela Trojanová.
Hodinky na dně bazénu
Její pojišťovna například vracela čtyřčlenné rodině 163 tisíc korun za neuskutečněný zájezd do Řecka kvůli akutnímu onemocnění dětí i rodičů. „Dalšímu páru jsme proplatili náklady ve výši 120 tisíc za zájezd do Thajska zrušený z důvodu onemocnění manželky,“ dodala Trojanová.
Zkušenosti se škodou způsobenou třetím osobám má 12 procent oslovených turistů. Přestože v létě nehrozí tak velké riziko jako při zimních sportech, kde škody způsobené například jinému lyžaři na sjezdovce mohou jít až do milionů korun, i v létě lidé hlásí případy, které pojištění vyřeší.
Poměrně často jde o škody v ubytovacím zařízení, například rozbitá televize, umyvadlo nebo proražená síťka proti hmyzu ve dveřích. „Mohou se stát i situace, které díky pojištění nezpůsobí zbytečné nepříjemnosti,“ uvedla Gabriela Trojanová.
Například v aquaparku v Bešeňové na Slovensku dítě klienta KB Pojišťovny nešťastně vrazilo do jiného návštěvníka a jeho hodinky skončily na dně bazénu. Pojišťovna za ně uhradila více než 12 tisíc korun.