Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Rozhovor
I když jde o drahý špás, plný obětí, odříkání, bolesti a sebezapření, létání pro zkušeného leteckého matadora Petra Kopfsteina znamená splnění dětského snu. Na svou životní leteckou pouť vyrazil z rodných Karlových Varů a podmanil si nebesa i diváky světoznámého mistrovství světa leteckých závodů Red Bull Air Race. Sebemenší chyba může být potrestána, říká, ale dodává, že rozhodně nelituje ani jediné koruny investované do závodního létání. Zatím naposledy se divákům představil před týdnem v rámci Leteckých dnů v Plzni a nenechal si tak ujít příležitost předvést své umění na oslavách sta let aviatiky.
Pozvánka do Red Bull Air Race je jen vrcholem ledovce, říká jeden ze dvou českých pilotů Red Bull Air Race Petr Kopfstein. Foto: Archív P. Kopfsteina

Kdo Vás přivedl k létání a proč Vám tento sport tak učaroval?
Na rozdíl od spousty mých kamarádů nepocházím z letecké rodiny. Moji rodiče mě vždy podporovali, abych sportoval, ale pochybuji, že je někdy napadlo, že se ze mě stane profesionální pilot. Dodnes si pamatuji, jak jsem jako malý kluk pozoroval letadla z našeho balkonu v Karlových Varech a to byly přesně ty chvíle, kdy jsem si létání zamiloval.

Od pozorování z balkonu k realizaci je ale poměrně dlouhá cesta. Co vše předchází tomu, aby se zkušený letecký matador probojoval až k Red Bull Air Race?
Už stát se „zkušeným leteckým matadorem“ je velice složité, zdlouhavé a mnohdy bolestivé. Aby o vás vůbec někdo začal uvažovat jako o potencionálním kandidátovi pro Red Bull Air Race, tak se musíte pravidelně umísťovat na světové špičce v letecké akrobacii. Za tím jsou ale dlouhé roky dřiny a hodně investovaných peněz. To se prostě nedá přeskočit. Pozvánka do Red Bull Air Race je tedy „pouze“ vrcholem ledovce.

Je nějaká vyšší meta než se probojovat právě na tyto prestižní závody?
Pro mě osobně ne. V letectví samozřejmě existuje spousta různých povolání, ale Red Bull Air Race je z mého pohledu naprosté maximum toho, co se dá momentálně s letadly dělat. Těžko se to popisuje někomu, kdo to nezažil, ale manévrovat v tak obrovské rychlosti nízko nad zemí a ještě uprostřed města, kde není absolutně místo pro chyby, to je prostě něco extrémního.

Chystáte nějakou leteckou show či exhibici s Martinem Šonkou v Česku? A koho byste si na ni rádi pozvali?
Občas se stane, že se s Martinem na nějaké air show potkáme, ale většinou to neplánujeme. Na rozdíl od USA, kde letecké exhibice trvají klidně i týden nebo dva, jsou ty české výrazně kratší a skromnější. Navíc jsou si naše vystoupení dost podobná, takže většinou vystupuje jen jeden. Na druhou stranu je v Česku dost air show na to, abychom je pokryli oba.

Mezi Vaše oblíbená závodní místa patří Spielberg, Budapešť a Lausitzring. Proč?
Spielberg je domovem našeho týmu. Je to náš hlavní sponzor, který za námi stojí od začátku našeho působení v Master Class. Navíc je to opravdu úžasné místo, které bych doporučil navštívit úplně každému. Budapešť je zase místo, kde se závody Red Bull Air Race zrodily. Ze všech lokalit, kde se závody pořádají, je právě ona bezpochyby tou nejlegendárnější, a troufám si tvrdit, že je i jednou z nejkrásnějších. Lausitzring je zase super v tom, že létáme nad automobilovým okruhem, přímo před tribunami s diváky, kteří tak mají skvělý výhled na celou akci.

Říkal jste, že za úspěchem stojí mnoho investovaných peněz. Na kolik vyjde výcvik elitního pilota?
To se nedá přesně říci. Pokud se budeme bavit o výcviku soukromého pilota, tak ten se pohybuje v jednotkách stovek tisíc korun. Pokud se budeme bavit o akrobacii na nejvyšší úrovni, kde už je třeba trénovat na akrobatických speciálech, dostáváme se i do jednotek milionů. Rozhodně to není levná záležitost, ale já osobně nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, je to pro mě životní cesta.

Kde trénujete na závody? Jsou v ČR dostatečné vzdušné prostory na trénink?
Pocházím sice z Karlových Varů, ale leteckou bázi mám nyní na letišti v Toužimi. Trénuji tam již skoro deset let a velmi vděčím tamnímu aeroklubu za to, že mě tam nechají působit. Navíc je tam jak výborné zázemí, tak i skvělá komunita, takže tam trávíme hodně času i s mojí ženou a dětmi.

Neumím si představit, jak vypadá vaše denní rutina…
Létání v Red Bull Air Race vyžaduje skvělou fyzickou přípravu. Snažím se tedy jíst zdravě a hodně sportovat, ať už je to běhání, jízda na kole nebo dynamický trénink s kondičním trenérem. Moc dobře si také uvědomuji důležitost regenerace. Ve volném čase také rád létám „jen tak“ pro radost, se svým synem.

Co byla pro Vás nejtěžší zkouška během létání, kdy jste si řekl, že z toho jen tak „nevyplachtíte“?
Takovým situacím se vždy snažím předejít, asi jako každý pilot. Já měl zatím vždy to štěstí, že jsem se nikdy nedostal do problému, který by nešel vyřešit. Moje filozofie byla vždy založena hlavně na bezpečnosti, ať už se jednalo o „normální“ létání, akrobacii nebo Air Race.

Lidé vnímají akrobatické létání jako rizikový sport, máte životní pojištění? Jde při závodech i o život?
Je to opravdu extrémní sport, kde je element rizika velmi vysoký. Není žádný prostor pro chyby. To riziko je ale kalkulované, a pokud s ním pracujete metodicky a s pokorou, vše dobře dopadne.

Co Vás kromě létání baví? Jsou to závody nebo rychlá jízda autem?
Je to tak, od mala mi imponovala rychlost. Paradoxně mi ovšem přijde jízda v autě daleko nebezpečnější než létání, přestože Lexus, který je už dlouho mojí srdeční záležitostí, je naopak hodně bezpečné auto. Proto když už si chci pořádně zajezdit, zamířím na závodní okruh, kde můžu mít vše pod kontrolou. Také mě hodně baví jízda na kole nebo létání ve větrném tunelu.

Kdybych chtěla s létáním začít, jaká je nejkratší, ale zároveň nejefektivnější cesta?
Asi nejlepší a nejjednodušší cestou, jak začít létat, je bezmotorové létání, tzv. plachtění. Jednak je to velmi finančně dostupné, ale hlavně to člověka naučí základům pilotáže, aerodynamiky a meteorologie. Já jsem tento krok přeskočil a začal létat rovnou motorově, ale věřím, že pro většinu lidí je to dobrá cesta, jak začít létat.

Kdy se odchází do leteckého důchodu? Víte, co pak budete dělat?
Věk v Red Bull Air Race nehraje zase až takovou roli. Když se podíváte na současných 14 pilotů, tak je tam i pár borců přes šedesát let. Povaha našeho sportu dává přednost zkušenostem a klidné hlavě před mladickou nerozvážností. Stále patřím k těm mladším a pevně věřím, že mám před sebou ještě hodně sezón, takže nad tím, co bude potom, moc nepřemýšlím. Soustředím se na to, co je teď aktuálně přede mnou.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.