Od 1. ledna se znovu zavádí vymáhání příspěvků od vlastníků aut, kteří je nepojistili. Na starosti to má opět Česká kancelář pojistitelů (ČKP), která se v minulosti proslavila tím, že vymáhala horentní částky i od lidí, kteří dané auto už nevlastnili, a tak byl příspěvek zrušen. Nyní je v oprášené podobě znovu v zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Výše denního příspěvku bude teprve stanovena. ČKP má na výzvu rok.

„Je třeba zdůraznit, že příspěvek, který byl uzákoněn v letech 2009 až 2014, vedl k poklesu nepojištěných aut o 47 procent. Ještě větším přínosem pak bylo významné snížení počtu škod zapříčiněných vozidlem bez pojištění odpovědnosti, kdy oproti stavu před zavedením příspěvku poklesl počet nepojištěných škod o jednu polovinu,“ říká právnička ČKP Zuzana Hlaváčková.
Příspěvek od ledna bude opět účtován na denním principu, a to po celou dobu zápisu vozidla v registru silničních vozidel, s výjimkou doby, kdy je vozidlo zapsáno v registru vozidel jako vyřazené z provozu, vyvezené do jiného státu nebo zaniklé, a doby, kdy je odcizené.
SAZBU URČÍ VYHLÁŠKA
Denní sazbu příspěvku teprve určí vyhláškou ministerstvo financí. Výše denních sazeb příspěvku bude podle Hlaváčkové každopádně vyšší než běžné pojistné pojištění odpovědnosti z provozu sjednané u komerční pojišťovny. ČKP má rok na odeslání výzvy k úhradě. A po celou tu dobu může příspěvek naskakovat.
Další změnou je pak nová právní úprava práva ČKP na náhradu plnění poskytnutého poškozenému z garančního fondu na náhradu újmy způsobené při dopravní nehodě vozidlem bez pojištění odpovědnosti.
VYMÁHANÁ NÁHRADA: MAXIMÁLNĚ 300 TISÍC
„Nově se výše nároku ČKP omezuje na právo na náhradu jedné třetiny plnění vyplaceného z garančního fondu, nejvýše však 300 000 korun,“ připomíná Hlaváčková.
To znamená, že po viníkovi nehody, který neměl pojištěné auto, nebude moci ČKP vymáhat až miliony, které z garančního fondu uhradí poškozenému, ale jen třetinu, maximálně však tři sta tisíc.