Novinky v osobních financích: Kde Češi o prázdninách nejčastěji platili kartou?

Novinky v osobních financích budou tuto neděli netradiční. Na rozdíl od obvyklého kaleidoskopu novinek se podíváme na statistická data o letošních letních platbách Čechů v zahraničí, která Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytly banky Revolut a Raiffeisenbank.
V Polsku podle průzkumu alespoň párkrát do roka nakoupí 29 procent českých spotřebitelů. V německých obchodech se zásobuje 19 procent, v rakouských pět procent a ve slovenských tři procenta občanů ČR. Ilustrační foto: Pixabay.com
V Polsku podle průzkumu alespoň párkrát do roka nakoupí 29 procent českých spotřebitelů. V německých obchodech se zásobuje 19 procent, v rakouských pět procent a ve slovenských tři procenta občanů ČR. Ilustrační foto: Pixabay.com

Data Raiffeisenbank vycházejí z interní analýzy banky za období leden–srpen 2025. Bezhotovostní platby v zahraničí (celkový objem transakcí, pozn. red.) podle analýzy letos v létě meziročně vzrostly o více než desetinu a oproti loňsku se počet klientů, kteří kartou v zahraničí zaplatili, zvýšil o více než 13 procent.

Téměř čtvrtina všech karetních transakcí v zahraničí v Polsku (24,9 %), následovaném Itálií a Německem (shodně 21,6 %). Na dalších příčkách se umístilo Rakousko (16,2 %) a Chorvatsko (15,7 %). Právě tyto destinace představují většinu zahraničních plateb uskutečněných během letních měsíců.

„Češi si zvykli platit kartou prakticky všude – ať už jde o ubytování, benzín nebo drobný nákup v zahraničním supermarketu. Vidíme, že bezhotovostní platby se staly přirozenou součástí cestování a klienti se při nich cítí bezpečněji než při manipulaci s hotovostí,“ sdělila faei.cz Tereza Kaiseršotová, tisková mluvčí Raiffeisenbank.

Jen během prázdnin uskutečnili klienti Raiffeisenbank v zahraničí přes pět milionů plateb, jejichž průměrná hodnota překročila 1 000 Kč. „Letní měsíce bývají pro platby kartou tradičně silné, ale letos vidíme, že klienti jsou v zahraničí aktivní i mimo hlavní sezonu. Bezhotovostní platby se stávají standardem – i v menších obchodech a restauracích,“ dodala mluvčí.

Také data platformy Revolut vcházejí z anonymizovaných interních údajů, a to za období pěti měsíců od 1. května 2025 do 30. září 2025. Češi podle těchto dat letos při cestách do zahraničí nejčastěji mířili do Itálie, následované Polskem a Španělskem.

Tyto destinace se staly nejoblíbenějšími zahraničními cíli letošního léta. Celkově čeští uživatelé Revolutu v zahraničí během sezóny letních dovolených uskutečnili transakce v hodnotě přes 340 milionů eur (cca 8,5 mld. Kč).

Nejvyšší průměrná výše transakce byla letos zaznamenána právě v nejoblíbenějších destinacích. V Itálii se průměrná výše transakce nezměnila, stejně jako loni šlo o 27 eur, zatímco v Polsku (24 eur) a Španělsku (23 eur) tato částka meziročně klesla, a to o šest procent v Polsku a dvě procenta ve Španělsku.

Tyto údaje naznačují, že Češi v těchto zemích nejen často cestují, ale zároveň zde i utrácejí více za jednotlivé nákupy či služby. Z pohledu kategorií dominovaly výdaje v restauracích. Poté následovaly potraviny a denní potřeby a nákupy dalšího zboží. Podle Revolutu se tak potvrzuje trend, že Češi při svých cestách rádi objevují místní gastronomii a doplňují zásoby v obchodech a pořizují si zboží.

Ve srovnání s celým rokem 2024, kdy výdaje Čechů na zahraniční cesty celkově klesly o pět procent a rostl zejména zájem o asijské destinace, letošní léto u klientů platformy potvrdilo zájem o tradiční evropské cíle, především v hlavní letní sezóně.

Zatímco během loňského roku posilovala Asie (výdaje do Japonska vzrostly o 59 %, do Jižní Koreje o 34 % a do Vietnamu o 26 %), letos v létě dominovaly Itálie, Polsko a Španělsko. „Současně se však ukazuje, že i při opětovném posílení Evropy zůstává patrný trend diverzifikace cestovatelských návyků – Češi kombinují klasické dovolenkové destinace s novými zážitkovými lokalitami,“ tvrdí Revolut.

Protože obě banky zvolily rozdílnou metodologii, výsledky jejich dat nelze porovnávat. V obou případech se ale nabízí, že banky ze svých interních údajů nedokázaly odfiltrovat ty držitele jejich platebních karet, kteří prostě jezdí do Polska nakupovat. A to i v létě. Mám tím na mysli zejména přeshraniční nákupy.

Podle průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků ČR provedla v roce 2023 agentura Ipsos, pravidelně jezdí na nákupy do zahraničí zhruba čtvrtina Čechů. Dalších 22 procent tam nakupuje nahodile, maximálně dvakrát do roka. Nejčastěji lidé jezdí do Polska, druhé nejoblíbenější je v tomto ohledu Německo. Průměrná hodnota jednoho nákupu byla 2 829 korun.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek