V loňském i letošním roce zaznamenala Česká národní banka (ČNB) znatelný úbytek stížností na nejrůznější směnárny, typicky situované v hlavním městě.
„Důvodem je zejména to, že skupina směnárníků, kteří poskytovali své služby zejména v Praze na turisticky exponovaných místech a na které v minulosti mířila významná většina stížností, byla nucena ukončit svou činnost po vydání rozhodnutí ČNB o odejmutí povolení k činnosti,“ uvedla mluvčí centrální banky Denisa Všetíčková.
Směnárenská činnost, která je svou podstatou výrazně navázána na turistický ruch, byla pandemií ovlivněna, připustila mluvčí, nicméně k zastavení směnárenské činnosti nedošlo: „Spíše jde o omezení otevírací doby jednotlivých provozoven, či snížení počtu provozoven jednotlivých směnárníků.“
Platební kartu čeští turisté již dnes používají běžně: 60 procent Čechů během svých zahraničních cest občas platí kartou, každý třetí platí dokonce výhradně bez hotovosti, vyplývá z nedávného průzkumu agentury Ipsos pro UniCredit Bank. Hotovost i přes nesporné výhody bezhotovostních plateb stále preferuje 40 procent Čechů.
Při zahraničních platbách kartou je třeba si ohlídat si to, aby při výběru z bankomatů či bezhotovostní platbě neproběhlo takzvané DCC (Dynamic Currency Conversion), česky „dynamický převod měny“. Tato služba má vždy méně výhodný směnný kurz.