Novinky v osobních financích: Klienti bank nevědí, jak mluvit s chatboty

V pravidelné nedělní rubrice se tentokrát budeme věnovat reprezentativnímu průzkumu Air Bank, která už má 1,8 milionu klientů, na téma komunikace s bankou. Průzkum zaměřený mj. na nejvíce stresující situace při jednání s bankou uskutečnila na vzorku 1 000 respondentů z celé České republiky na přelomu března a dubna agentura Ipsos.
Rozhovor s chatbotem je pro klienty bank nejméně komfortní situací při komunikaci. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Rozhovor s chatbotem je pro klienty bank nejméně komfortní situací při komunikaci. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Téměř 40 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že se při komunikaci s bankou cítí nekomfortně, když nemohou najít lidskou podporu namísto chatbota. Právě rozhovor s chatbotem je tak pro klienty bank nejméně komfortní situací. „Při řešení různých finančních situací chtějí klienti bank zatím spoléhat na lidskou podporu,“ konstatovala Air Bank.

„Lidé od moderní banky očekávají rychlou, operativní komunikaci, kterou nabízí chatbot, ale zároveň chtějí často mluvit s odborníkem, který dokáže porozumět jejich specifickým potřebám nebo komplexnějšímu problému,“ komentuje výsledky průzkumu Karel Horák, ředitel divize Péče o klienty Air Bank.

Lidé však nechtějí zbytečně dlouho čekat na telefonní lince zákaznické podpory. Právě takové čekání označují za největší ztrátu času při správě osobních financí téměř dva z pěti dotázaných. „Ideální je proto využívat při kontaktu se svou bankou obou těchto komunikačních kanálů podle toho, co aktuálně potřebujete,“ doporučuje Horák.

Průzkum odhalil, že se 37 % klientů českých bank cítí nekomfortně, když formuláře obsahují odborné termíny, kterým nerozumějí. „A každému pátému vadí, když s nimi bankéř mluví z pozice nadřazenosti. Je poměrně zarážející, že se jen 12 % lidí necítí v jednání s bankou nekomfortně nikdy,“ konstatuje Karel Horák.

Naopak pozitivně hodnotili respondenti průzkumu ta systémová opatření, která vedou k větší bezpečnosti účtu. Strach z podvodů a zneužití údajů totiž trápí každého třetího klienta. Za zmínku pak stojí i to, že více než čtvrtinu účastníků průzkumu mate rozdíl mezi tím, co banka tvrdí v reklamě, a realitou. A téměř 22 procent lidí ztrácí důvěru v banku, když její reklama slibuje něco, co pak neplatí.

S dalším „průzkumem“, jak spoří a investuje generace Z, přišla tento týden i platforma Fingood. Bohužel vzhledem k nízkému počtu respondentů – 500 z celého Česka –, jej nelze označit za reprezentativní. S Fingoodem, který má crowdfundingovou licenci, pravidelně investuje zhruba 20 tisíc investorů, přičemž průměrně investovaná částka na jednu investici činí 16 tisíc korun.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek