
Průzkum na reprezentativním vzorku tuzemské populace z března letošního roku pro mezinárodní platební bránu PayU GPO Česko, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici, ukázal, že mobilní platby a digitální peněženky, jako jsou Apple Pay a Google Pay, se stávají nejoblíbenější platební metodou českých spotřebitelů.
Téměř třetina (31 %) online nakupujících digitální považuje peněženky za nejpohodlnější způsob platby. Tradiční platby kartou jsou nejpohodlnější pro 24 procent a QR kódy pro 20 procent respondentů. Podle průzkumu mají více než dvě třetiny (66 %) lidí, kteří nakupují online, s používáním digitálních peněženek praktickou zkušenost.
Nejvyšší míra využívání je u mladých lidí ve věku 18–24 let, z nichž digitální peněženku vyzkoušelo 79 procent respondentů. Pro tuto generaci je platba přes digitální peněženku tak běžná, že každý třetí by podle průzkumu opustil e-shop, pokud by nenabízel možnost platby pomocí Apple Pay nebo Google Pay.

S dalším průzkumem, který se zaměřil jen na chování mladé generace (generace Z, pozn. red.), čemuž odpovídal i počet respondentů, je z dubna a byl uskutečněn pro crowdfundingovou platformu Fingood pouze ve věkové skupině 16-25 let. Zástupci generace Z jsou podle průzkumu přesvědčeni o tom, že rozumí penězům lépe než jejich rodiče.
Kromě toho, že mladí sázejí na vyšší finanční gramotnost, připouštějí také, že investují jinak – 70 procent zástupců GenZ tvrdí, že investuje a spoří jinak než jejich rodiče. Za hlavní důvody toho, proč podle nich investují jinak, označují větší využití moderních technologií (72 %) nebo to, že zkrátka vědí o financích víc než jejich rodiče (42 %).
Domnívají se také, že více využívají nové produkty, jako jsou kryptoměny nebo crowdfunding (40 %), a přiznávají i větší ochotu riskovat (31 %). Nepřekvapí proto, že více než 40 dotázaných mladých v průzkumu připustilo, že se už při výběru investičního produktu spálili a přišli o peníze. Téměř čtvrtina (23 %) přišla o peníze kvůli poklesu hodnoty investice a deset procent kvůli podvodu.

O spoření či investicích zástupce generace Z nejvíce naučí internet – ať už sociální sítě, různé vlogy, podcasty či infuenceři –, 57 procent mladých tvrdí, že internet je hlavním zdrojem informací. Na rady rodičů spoléhá 12 procent z nich, na nabídky finančních institucí stejně tak. Pro devět procent je nejdůležitější umělá inteligence (AI).
GenZ se zpravidla snaží spořit a investovat, od spoření však mladá nemají přehnaně velká očekávání. Podle průzkumu chce 31 procent oslovených naspořit mezi 100 a 500 tisíci korun, 18 procentům stačí našetřit do 100 000 Kč. Více něž pětina (22 %) cílí na částku mezi půl milionem a jedním milionem korun. Více než milion chce mít jen necelých 30 procent zástupců GenZ.
O výsledky svého reprezentativního průzkumu se s redakcí faei.cz podělila společnost Home Credit. Podle nich se platební zvyklosti českých turistů se za poslední rok výrazně změnily. Zatímco loni na zahraničních dovolených jednoznačně dominovala hotovost, letošek ukazuje zásadní obrat směrem k bezhotovostním platbám.
Během letošní letní dovolené se chystá platit kartou všude, kde to je možné, již 44 procent respondentů, což představuje dramatický nárůst oproti pouhým devíti procentům z měření v loňském roce. Zároveň výrazně klesl počet těch, kteří si před odjezdem pořizují hotovost v cizí měně – v předchozím měření si hotovost připravilo 55 procent respondentů, letos to bude již jen 31 procent.
Trend bezhotovostních plateb je podle šetření nejvýraznější u mladších dospělých ve věku 27–35 let, kde 50 procent z nich plánuje platit kartou při každé příležitosti. Podobně progresivní jsou obyvatelé dvoučlenných domácností (51 %), lidé z velkých měst s více než 100 tisíci obyvateli (56 %) a vysokoškolsky vzdělaní jedinci (52 %).
Generace Z často volí kompromisní řešení – 29 procent si vybírá minimální finanční rezervu pro nenadálé situace. Naproti tomu starší cestovatelé (a lidé bez maturity) zůstávají konzervativnější, což pětina respondentů ve věku 54–65 let, která si před cestou vyzvedne veškerou hotovost, s níž plánuje na dovolené hospodařit.

Zahraniční bankomaty zůstávají pro české turisty spíše nouzovým řešením, i když jejich využívání mírně roste. Z průzkumu vyšlo najevo, že 78 procent respondentů plánuje využít výběr z bankomatu výjimečně nebo vůbec, což představuje mírný pokles oproti 84 procentům v roce 2024. Naopak podíl těch, kteří letos využijí bankomat často nebo občas, vzroste na 21 oproti loňským 17 procentům.
Čeští turisté si na zahraniční dovolenou nejčastěji berou pouze jednu platební kartu – tuto strategii volí 47 procent cestovatelů. Dvě karty si s sebou přibalí 38 procent turistů a na tři a více karet spoléhá 15 procent. Jedinou kartu preferuje generace Z (56 %) a lidé bez maturity (60 %). Dvě a více karet si s sebou berou zejména muži (55 %) a vysokoškolsky vzdělaní respondenti (60 %).
A na závěr jedna produktová novinka. Moneta Stavební Spořitelna sdělila, že nově nabízí klientům za online sjednání smlouvy o stavebním spoření 500 korun navíc. Doplní tak bonus, který u nových smluv již zdvojnásobuje státní podporu za prvních šest let spoření. Vedle státní podpory, která může dosáhnout až 6 000 korun, tak střadatel získá bonus až šest tisíc korun.